
- Home
- /
- Strategie
Strategie
Strategisch marketingplan in vogelvlucht

Waarom is een marketingplan essentieel?
Kort door de bocht: een strategisch marketing communicatieplan vormt dé solide basis voor jouw bedrijf. Wij weten als geen ander dat een product of dienst zichzelf niet verkoopt. Een leuke rode strik als verpakking werkt misschien bij Kerstmis, maar zeker niet het hele jaar door (too good to be true).
Daarom houden wij voet bij stuk en stellen we eerst een doordachte marketingstrategie voor jouw bedrijf op. Ambitieus, maar realistisch. Hands-on en uitvoerbaar. Uiteraard worden we ook graag meegenomen in je huidige marketingstrategie waarbij we ondersteuning voorzien daar waar nodig.
Een marketingplan opstellen
Zo’n strategie, dat is er niet op 1 2 3. Een strategisch marketing communicatieplan bestaat uit drie grote pijlers: de interne analyse, de externe analyse en uiteraard het marketingplan.
We brengen elk onderdeel van het marketing- en communicatieplan nauwkeurig in kaart. Vervolgens vliegen we met die strategie op de markt en schieten we de hoofdvogel af.
Hoe beginnen we daar nu aan? Gewoon, bij het begin! ; -)
01
Interne analyse: we keren je bedrijf binnenstebuiten
Tijdens de interne analyse verzamelen we zoveel mogelijk informatie over je bedrijf, het aanbod, de marketingaanpak, …
Hoe? We halen de pieren uit de neus van enkele sleutelfiguren in je bedrijf. Nee, geen kruisverhoor, wel een diepte-interview. Hoe meer we weten, hoe beter we het marketingplan kunnen onderbouwen.
Ook deskresearch behoort tot de interne analyse. Zo bekomen we een objectief beeld van de interne organisatie en de voor- en nadelen van het product of de dienst.
02
Externe analyse: we leggen de concurrentie op de rooster en nemen de markt onder de loep
Wat gebeurt er in de omgeving van jouw bedrijf? We bekijken wat er beweegt in de markt en in de sector. Aan de hand van een concurrentieanalyse vissen we uit welke (marketing)activiteiten er worden uitgevoerd. Om te weten wie je wil aanspreken met je merk, pluizen we uit hoe je doelgroep denkt en handelt. Persona’s en de customer journey zijn hierbij primordiaal (fancy woord voor fundamenteel).
Met de interne en externe analyse in ons achterhoofd stellen we een concreet plan op.
03
Het marketingplan: hoe vangen we de juiste vissen?
Om resultaten exact te meten, bepalen we enkele realistische doelstellingen voor jouw bedrijf. Die doelstellingen streven we na door verschillende communicatietools in te zetten. Ten eerste leggen we een straffe positionering vast. Die merkpositionering vullen we aan met unieke kernwaarden. Waarden die iedereen van jouw bedrijf met trots uitdraagt.
Daarna gaan we verder met de boodschap, elke vogel zingt namelijk zoals hij gebekt is. De boodschap omvat de USP’s (Unique Selling Points) van je product of dienst, de tone of voice en het merkverhaal of de brandstory. Verder maken de kleren ook de man (of de veren de vogel), we zorgen ervoor dat je merk een leuke uitstraling heeft met een passende look & feel. De uitstraling reflecteert waar je bedrijf voor staat en wekt bepaalde emoties op bij de klant. Dat je een indruk maar één keer maakt, is geen fabeltje.
Met bovenstaande input selecteren we vervolgens de meest effectieve communicatietools, zowel online als offline. We adviseren enkel die tools die een meerwaarde hebben voor jouw bedrijf. Zo’n slimme vogels zijn we wel.