TERUG

Mekano Group

FREELANCEBEMIDDELAAR
Het Nederlandse Mekano Group is actief als freelancebemiddelaar over de grens. Mekano matcht ervaren technische freelancers met opdrachtgevers uit verschillende industriële sectoren. Na 20 jaar was het tijd om uit te breiden. Mekano Group wilde de sprong wagen naar België. That’s where we fly in!

UITDAGING
GESLAAGD?

  • Succesvolle lancering België
  • Automatisatie communicatie
  • Hoog interactiepercentage
  • Werkende leadadvertenties

“Een professionele partij die de kennis in huis heeft om in samenwerking met ons de Belgische freelancer aan te spreken.”

Mike van den Biggelaar

Marketing Coördinator Mekano Group

Mekano website

KINGFISHER’S DOORDACHTE VLIEGROUTE

Bij crossborder marketing staat research op nummer één. Je kan niet in het wilde weg communiceren. Het is belangrijk om de doelen en motivaties van jouw doelgroep te kennen en op basis daarvan een onderbouwd marketingplan op te stellen.

Potentieel onderzoeken

We startten met een marktonderzoek. Onze hoofdvraag? Zijn er freelancers in Vlaanderen met een profiel dat past binnen Mekano. Het onderzoek verliep via desk research, telefonisch en met diepte-interviews. Op die manier konden we een onderbouwd beeld vormen en onze bevindingen voorstellen aan Mekano. De conclusie? Ja! Er is zeker potentieel op de Vlaamse freelancemarkt.

Mekano social media
Mekano lead generation advertentie

Uitbreiding naar België

Om gestructureerd de Belgische bodem te betreden, stelden we een onderbouwd communicatieplan op voor de lancering. Een duidelijke baseline mocht niet ontbreken: “Mekano Belgium daagt technische freelancers uit!” Op 7 oktober 2021, de ‘Dag van De Freelancer’ gingen de social media kanalen live.

Persbericht

De lancering kon natuurlijk niet onopgemerkt voorbij gaan. Daarom stuurden we een persbericht uit naar kranten en vakbladen waarin we de lancering van Mekano Belgium aankaartten én relevante cijfers toevoegden uit ons marktonderzoek. Met succes, verschillende media publiceerden het persbericht! Mekano Belgium was geboren!

website

We maakten een geoptimaliseerde website voor Mekano Belgium. In de huisstijlkleur (geel) en met aangepaste copy. De site werd gekoppeld aan de bestaande Mekano Group website voor Nederland.
We zetten ook de automations op in HubSpot om de freelancers die zich inschrijven via de site snel op te volgen.

Social media

Ook organische socialmediacontent is nodig om het imago van Mekano Belgium verder op te bouwen. Maandelijks maken we een contentplan op voor Facebook, Instagram en LinkedIn in overleg met Mekano. We informeren de doelgroep over wie Mekano is, waarvoor ze staan en wat ze doen. Door steeds meer authentieke beelden te gebruiken, bouwen we het vertrouwen verder op.

Mekano Instagram

DOORDACHT PROCES

Het vinden van freelance techniekers zonder doordacht plan is zoeken naar een naald in een hooiberg. Voor Mekano volgen we een aanpak op maat om technische freelancers te vinden, bereiken en op te volgen. Duik met ons mee in het proces!

1

ONLINE ADVERTENTIES

Naast het organisch contentplan, adverteren we maandelijks via Meta en LinkedIn. Dat doen we volgens het see-think-do-model.

  • See: we vergroten de naamsbekendheid van Mekano bij de juiste doelgroep. Denk aan personen die als freelancer aan de slag zijn met interesse in o.a. techniek in een specifieke regio. De advertenties geven algemene informatie over de corebusiness van Mekano.
  • Think: personen die interesse toonden in de advertenties spreken we opnieuw aan. De advertenties in deze fase lichten de concrete voordelen van Mekano uit of focussen op de verschillende profielen die nodig zijn. De ads leiden naar hun website. Daar vinden ze meer informatie over werken bij Mekano als freelancer.
  • Do: via do-ads scheiden we het kaf van het koren. Opnieuw spreken we de mensen aan die in interactie gingen met de ads in de voorgaande fase (hier: think). We adverteren met een leadformulier. Daarin laten potentiële technische freelancers hun gegevens achter.
2

HUBSPOT

Via de leadformulieren krijgen we gegevens binnen. Die gegevens komen terecht in HubSpot, het CRM-systeem waarmee het bedrijf werkt. Het is belangrijk dat de Consultant Techniek bij Mekano de lead opvolgt. In HubSpot evalueert hij iedere inschrijving. Welke personen zijn geschikt, welke minder of is er twijfel? Dat houden ze overzichtelijk bij in het systeem.

3

PERSOONLIJKE OPVOLGING

Is er een potentiële technische match? Dan neemt de Consultant Techniek persoonlijk contact op. Hij leert de technische freelancer beter kennen en noteert de resultaten van dat gesprek in HubSpot.

4

MAANDELIJKSE RAPPORTAGE

Maandelijks zitten we samen met Mekano Group om de resultaten te overlopen en eventueel bij te sturen voor de volgende maand. We bereiden een rapportage voor met daarin de belangrijkste resultaten. We bekijken samen hoe de advertenties liepen, hoe onze socials organisch scoorden, het websiteverkeer … Tijdens die meetings bekijken we de evolutie van de resultaten en bieden we antwoorden op vragen als “hoe kunnen we de campagnes bijsturen?”, “wat voor socialmediaberichten presteren het beste?”, “hebben we onze KPI’s (Key Performance Indicators) behaald?” of “vanwaar komt het verkeer op de website?”.

 ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

 ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERKONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ER SAMEN INVLIEGEN?

Wij helpen jou graag om het meest spraakmakende verhaal te vertellen!