communicatieplan

Communicatiestrategie

Welke boodschap ga je overbrengen, naar wie en met welke communicatiemiddelen? Het antwoord op die vragen bundel je in een onderbouwde communicatiestrategie.

tone of voice

WAT IS EEN COMMUNICATIESTRATEGIE?

IN 7 STAPPEN NAAR EEN DOORDACHTE COMMUNICATIESTRATEGIE

  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
  • 05
  • 06
  • 07

Bepaal je communicatiedoelstellingen

Om te beginnen, moet je nagaan welke communicatiedoelstellingen je precies wil bereiken met je communicatiestrategie. Wil je potentiële klanten laten kennis maken met je organisatie? Of wil je nieuwe klanten aantrekken met je communicatieacties? Zorg dat je doelstellingen meetbaar en specifiek zijn. “Nieuwe klanten aantrekken” is te vaag, “Tien kwalitatieve leads aantrekken per kwartaal” is wél duidelijk.

Neem je concurrenten onder de loep

De tweede stap is om je concurrenten onder de loep te nemen. Aan de hand van een externe communicatieanalyse ontdek je welke boodschappen je concullega’s uitdragen, welke doelgroepen ze aanspreken en op welke kanalen ze inzetten.

Leg je merkuitstraling vast

Vervolgens leg je je merkuitstraling vast. Je branding en bijhorende huisstijl zijn namelijk een essentieel onderdeel van je communicatie. Hoe je je organisatie presenteert, beïnvloedt je doelgroep en de manier waarop ze je boodschap interpreteert. Onder branding valt alles wat je doet om je merk herkenbaar te maken, denk maar aan: je logo, kleurgebruik, lettertypes en terugkerende symbolen of beelden. Daarnaast is ook de manier waarop je je doelgroep aanspreekt belangrijk. De tone of voice van je organisatie is onlosmakelijk verbonden met je communicatiestrategie. Heb je al een branding? Dan is het goed om af en toe die te herbekijken. Een rebrandingvan tijd tot tijd houdt je merk springlevend.

Schrijf je merkverhaal uit

De volgende stap in het opstellen van je communicatiestrategie? Je merkverhaal uitschrijven. Waar staat je bedrijf voor? Welke waarden vind je belangrijk en hoe draag je die uit? Schrijf het neer in een authentieke brand story. Via de brand story leert je doelgroep je merk beter begrijpen. Bovendien toont het aan waar je als organisatie voor staat.

Bepaal de boodschap per doelgroep

Daarna is het tijd om de boodschap(pen) uit te schrijven voor je doelgroep. Beoog je meerdere doelgroepen? Schrijf dan meerdere boodschappen uit. Architecten spreek je immers anders aan dan grote retailers of projectklanten. Tip: wees zo concreet mogelijk bij het uitschrijven van je boodschap.

Kies je communicatiekanalen

Op basis van je eerdere externe analyse, je boodschap en je doelgroepen, bepaal je je communicatiemiddelen. Denk daarbij aan online en offline kanalen. Belangrijk: wees concreet. ‘sociale media’ is te breed, ‘LinkedIn, Facebook en TikTok’, is wel concreet genoeg. Bekijk ook welke soort content je op je kanalen gaat plaatsen en hoe frequent. Zo kan je gericht aan content marketing doen. Bij content marketing richt je je op het creëren van content en het verspreiden van waardevolle, relevante en consistente informatie. Het doel? Je doelgroep aantrekken en hun aandacht vasthouden om uiteindelijk aankopen te genereren.

Stel een communicatieplan op

Ten slotte bundel je je communicatiestrategie in een doordacht communicatieplan. Zo’n plan is de manier om aan de slag te gaan met je vooropgestelde strategie. In een communicatieplan ga je dieper in op de kanalen die je inzet. Alles ligt vast, inclusief de timings en de implementatie van je kanalen.

 ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

 ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERKONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

Kingfisher marketing

ER SAMEN
INVLIEGEN?

Ondersteuning nodig bij het ontwikkelen van je communicatiestrategie?