tone of voice

Tone of voice

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is. Dat is exact waar de tone of voice over gaat: je bedrijfsidentiteit overbrengen in je taalgebruik.

WAT IS EEN TONE OF VOICE?

De term “tone of voice” verwijst naar de manier waarop je een boodschap overbrengt, inclusief de stijl, het karakter en de houding van de communicatie. Het is niet alleen wat je zegt, maar vooral hoe je het zegt. De tone of voice bepaalt hoe je doelgroep(en) de boodschap ervaart en interpreteert. Een tone of voice kan formeel zijn, informeel, vriendelijk, serieus, speels, professioneel, humoristisch, direct, subtiel, optimistisch, pessimistisch, … Een consistent gebruik van je tone of voice is essentieel om je merkidentiteit op te bouwen.

ONDERDELEN VAN EEN TONE OF VOICE

Een tone of voice bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Woordkeuze: de specifieke woorden die worden gekozen, kunnen de boodschap meer formeel of informeel maken.
  • Zinsstructuur: korte, directe zinnen kunnen een ander gevoel geven dan lange, complexe zinnen.
  • Stijl: gebruik van humor, sarcasme, enthousiasme of zakelijkheid.
  • Persoonlijkheid: de karaktereigenschappen die naar voren komen in de communicatie, bijvoorbeeld warm en uitnodigend versus koel en afstandelijk.
  • Intonatie en klemtoon: in gesproken communicatie kunnen deze elementen de betekenis en het gevoel achter woorden veranderen.

Al deze elementen samen vormen de tone of voice van je merk of bedrijf.

TONE OF VOICE BEPALEN

Hoe bepaal je je tone of voice? Dat strategisch proces kan je opdelen in verschillende stappen:

Ken je doelgroep(en)

  • Begrijp wie je doelgroep is: hun demografie, interesses, behoeften en voorkeuren.
  • Stel buyer persona’s op om een duidelijk beeld te krijgen van je ideale klant.

Definieer je merkidentiteit

  • Bepaal de kernwaarden van je merk: wat is belangrijk voor je bedrijf? Waar sta je voor?
  • Stel een missie en visie op: wat wil je bereiken en hoe wil je dat doen?

Analyseer je huidige communicatie

  • Voer een interne communicatieanalyse uit. Neem je huidige communicatiemiddelen onder de loep om te zien welke toon al wordt gebruikt.
  • Identificeer sterke en zwakke punten in de huidige tone of voice.

Bestudeer de concurrentie

  • Analyseer de tone of voice van je concurrenten om te begrijpen wat wel en niet werkt in je marktsegment.
  • Zoek naar mogelijkheden om je te onderscheiden.

Kies kernwoorden en kenmerken

  • Bepaal de kernwoorden en eigenschappen die je tone of voice moeten beschrijven (bijvoorbeeld: vriendelijk, professioneel, innovatief).
  • Gebruik deze kernwoorden als basis voor je tone of voice.

Stel richtlijnen op

  • Schrijf je tone of voice neer in duidelijke richtlijnen over hoe je merk communiceert. Dat kan bestaan uit specifieke woorden of zinnen om te gebruiken of te vermijden, tips hoe je de tone of voice gebruikt in verschillende communicatiemiddelen, enz.
  • Zorg ervoor dat deze richtlijnen toegankelijk zijn voor iedereen in je bedrijf.

Bij Kingfisher marketing voegen we de richtlijnen toe aan het huisstijlhandboek van de klant.

tone of voice

 ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

 ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERKONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ER SAMEN
INVLIEGEN?

Wij helpen je graag om die unieke tone of voice te vinden!