Website
In de marketingwereld leiden niet alle wegen naar Rome, maar naar je website. Het is vaak het eerste dat (potentiële) klanten van je bedrijf zien. De moeite dus om erin te investeren.
HET BELANG VAN EEN WEBSITE
Je website is het kloppend hart voor al je bedrijfscommunicatie. Alle content, blogs, e-books, promoties, … zijn gecentraliseerd op één online locatie. Je site is de stevigste kapstok om al je marketing- en communicatieactiviteiten aan op te hangen. Een website zorgt, letterlijk en figuurlijk, voor meer zichtbaarheid en geloofwaardigheid. Wanneer je online gemakkelijk vindbaar bent, trek je sneller potentiële klanten aan en genereer je meer verkopen.
Wist je dat 97% van de mensen wordt beïnvloed door jouw website bij de aankoop van een product of dienst? Laadt de webpagina te traag? Dan haakt 47% af. Een functionele website is dus cruciaal voor jouw organisatie.
BEST PRACTICES VOOR JE BEDRIJFSWEBSITE
GEBRUIKSVRIENDELIJK WEBDESIGN
Gebruiksvriendelijk webdesign zijn designkeuzes die je maakt om het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken. In essentie draait het om de bezoekerservaring.
First things first, zorg voor een overzichtelijke homepagina. Het moet meteen duidelijk zijn waar je bezoeker zich bevindt. Plaats je logo en baseline dus op een opvallende plek. Eens de bezoeker op je pagina terecht komt, wil hij zo snel mogelijk de informatie vinden waarnaar hij op zoek is. Een duidelijke navigatie en structuur zijn daarbij essentieel. Houd je menu-items kort en krachtig en deel ze logisch in. Zorg ervoor dat je huisstijl en branding terugkomen in je webdesign. Dat zorgt voor een consistente look en herkenbaarheid.
Last but not least is het belangrijk om de laadtijd van je website te optimaliseren. Is je site te traag? Dan vinden bezoekers sneller de weg naar het kruisje.
MOBILE FIRST
Wil je een website maken? Maak hem dan mobile first. Bij het opmaken van een webdesign zorg je ervoor dat het design in eerste instantie werkbaar is voor een smartphone. Daarna pas je dit aan naar een website die geschikt is voor de desktop. Je werkt beter van ‘klein naar groot’ dan omgekeerd. Het is namelijk gemakkelijker om een design uit te vergroten dan een design voor desktop te ‘verkleinen’. Een responsive design zorgt ervoor dat de gebruikerservaring zowel op mobiel als op desktop optimaal is.
STERKE SEO
Wil je meer bezoekers naar je website leiden? Dan is het belangrijk dat je site gemakkelijk terug te vinden is in de Google-zoekresultaten. Hoe hoger hij scoort in de ranking, hoe beter. Een goede SEO is key. Bepaal de juiste zoekwoorden en verwerk ze in blogs en op landingspagina’s. Op basis van die zoekwoorden, verschijnt je website in Google.