Pers - PR

PR

PR (Public Relations) is het beheren en verspreiden van informatie over een organisatie om de publieke perceptie ervan te beïnvloeden. Het is een strategisch communicatieproces dat relaties bouwt tussen organisaties en hun publiek. Hoe je dat doet? Met PR-campagnes en -acties. Denk maar aan een persbericht over de laatste innovatie van je bedrijf dat opgepikt wordt door de media.

DOELSTELLINGEN VAN PUBLIC RELATIONS

Het doel van PR verschilt per organisatie. Een overheidsinstantie heeft totaal verschillende doelen dan een commercieel bedrijf. Elke organisatie richt zicht tot een ander publiek en wil een andere boodschap communiceren.

Dit zijn de belangrijkste doelstellingen van Public Relations:

  1. Het vormen van de publieke opinie
  2. Producten en diensten verkopen
  3. Zich onderscheiden ten opzichte van de concurrentie
  4. De organisatie verdedigen wanneer ze onder druk staat

Pers - PR
Pers - PR

WAT LEVERT PR OP?

HET VERSCHIL TUSSEN
PR EN MARKETING

Wat is het verschil tussen PR en marketing? Hoewel PR onder de marketingmix valt, zijn de focus en de aanpak anders.

  • 01
  • 02
  • 03

De doelstelling

Bij marketing is het einddoel altijd verkoop. Elke strategie of marketingactiviteit houdt het werven van nieuwe klanten in het achterhoofd. Bij PR ligt de focus niet op directe verkoop maar op het verbeteren van de reputatie van je bedrijf.

De doelgroep

Een ander verschil is de doelgroep die PR en marketing aanspreken. Marketing richt zich op potentiële en bestaande klanten en het in de markt zetten van je product. Terwijl PR draait rond communicatie naar verschillende groepen stakeholders. Denk maar aan journalisten, media, klantengroepen, werknemers, aandeelhouders, belangenorganisaties, vakbonden, partnerorganisaties, enz.

Owned vs. earned media

Marketing maakt vooral gebruik van ‘owned media’ en ‘paid media’. Je verstuurt boodschappen richting de klant via je eigen kanalen. Daarnaast communiceer je met betalende advertenties, radiospots, billboards, enz. Bij PR draait het om ‘earned media’ en ‘free publicity’. Je zet marketingboodschappen om in nieuwswaardige content om zo redactionele publiciteit te genereren. Een publicatie is geen garantie. Of je persbericht wordt gepubliceerd, hangt af van de nieuwswaardigheid, het soort boodschap, het netwerk van de aanbieder, enz. Het grote voordeel van free publicity is dat de publiciteit gratis is. Maar free publicity creëren, is dat niet. Je moet er strategisch over nadenken, de content genereren en doorsturen naar je persrelaties. Dat kost tijd en geld.

 ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

 ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERKONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

Doelgroepanalyse

WIL JIJ OOK EEN
PR-ACTIE
OPZETTEN?

Wij helpen jou graag met je public relations.