Marketingstrategie

Marketingstrategie

In het wilde weg communiceren en willekeurige marketingacties op poten zetten, is een no-go. De eerste stap naar efficiënte en doeltreffende marketing? Een onderbouwde marketingstrategie.

strategisch marketingplan

WAT IS EEN
MARKETINGSTRATEGIE?

IN 7 STAPPEN NAAR
EEN ONDERBOUWDE STRATEGIE

  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
  • 05
  • 06
  • 07

Stel smart-doelstellingen op

Om te beginnen moet je nagaan welke doelstellingen je precies wil bereiken met je marketingstrategie. Belangrijk daarbij is dat je doelstellingen SMART zijn. Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. “Meer klanten aantrekken” is te algemeen. “40% meer potentiële klanten aantrekken op het einde van Q4 ten opzichte van vorig jaar” is wél een duidelijke, meetbare doelstelling.

Neem je bedrijf onder de loep

De tweede stap is om je bedrijf onder de loep te nemen. Aan de hand van een interne analyse bepaal je de sterktes, zwaktes, opportuniteiten en bedreigingen voor je organisatie.

Voer een marktanalyse uit

Vervolgens voer je een extern marktonderzoek uit. Dankzij een doelgerichte marktanalyse krijg je inzicht in de trends die er momenteel heersen in je branche en welke kansen ze bieden.

Analyseer je concurrenten

Als je de markt in zijn geheel hebt bekeken, is het tijd om je concurrenten door te lichten met een concurrentieanalyse. Hoe positioneren zij zich in de markt? Welke boodschap dragen ze uit en op welke kanalen focussen ze zich?

Leg je positionering vast

Op basis van de resultaten van de vorige analyses leg je je merkpositionering vast. Wat maakt jouw merk uniek ten opzichte van de concurrentie? Wat zijn je USP’s? Die positionering vormt de basis voor je marketingactiviteiten.

Bepaal je doelgroepen

De volgende stap is het bepalen van je doelgroepen. Via een doelgroepanalyse kom je te weten welke problemen je potentiële klanten ondervinden, waar je je doelgroep kan bereiken en via welke kanalen. Een manier om meer inzicht te krijgen in je doelgroepen is door persona’s op te stellen. Een persona is een concreet voorbeeld van een bepaald klanttype. Het beschrijft naar wat de persoon op zoek is en hoe hij in het leven staat. Speel gericht in op de noden van je klant door de customer journey te doorlopen. Je krijgt een beeld van de verschillende fases die de klant beleeft voor en na de aankoop van het product of de dienst. Wat ziet de doelgroep (see), wat denkt ze (think) en wat doet ze (do)? Hoe beter je alle interacties met de onderneming in kaart brengt, hoe efficiënter je kan inspelen op de doelgroep. Twijfel je nog naar wat je doelgroep juist zoekt binnen je branche? Met een zoekwoordenanalyse krijg je inzicht in waar je doelgroep naar zoekt en welke termen ze specifiek ingeven.

Stel een marketingplan op

De laatste stap is om je strategie te bundelen in een onderbouwd marketingplan. Zo’n plan is een manier om aan de slag te gaan met je vooropgestelde marketing strategie. In een marketingplan kies je ook je marketingmix, de kanalen waarop je wil inzetten. Alles ligt vast, inclusief de timings en implementatie van je campagnes en communicatiekanalen.

 ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

 ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ONS WERKONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK ONS WERK

ER SAMEN
INVLIEGEN?

Ondersteuning nodig bij het opstellen van je marketingstrategie?