Diepte-interview
Wil je inzicht verwerven in de markt, je bedrijf of de concurrentie? Dan is een diepte-interview een aangewezen methode.
WAT IS EEN DIEPTE-INTERVIEW?
Een diepte-interview is een kwalitatieve manier om je bedrijf helemaal bloot te leggen en achterliggende opvattingen, meningen en ideeën in kaart te brengen. In een marketingcontext wordt het gebruikt als onderzoekmethode om inzicht te verwerven voor een marktanalyse, een marktonderzoek en bij een concurrentieanalyse.
HOE VERLOOPT EEN DIEPTE-INTERVIEW?
De interviewer en de respondent komen samen op een plaats naar keuze. Dit is meestal het werkveld. We focussen op enkele vooropgestelde vragen, maar op het moment zelf kunnen we dieper ingaan op bepaalde interessante aspecten van zijn of haar verhaal. Een diepte-interview duurt gemiddeld een uur en gebeurt semigestructureerd. Dat wil zeggen dat de interviewer de respondent helemaal vrij laat in het beantwoorden van de vragen.
We vuren geen standaard ja/nee vragen op je (potentiële) klanten en medewerkers af, maar we gaan doelgericht op zoek naar het verhaal achter hun koopgedrag en werkervaring. In het veld of op de werkvloer graven we interactief in de verschillende gedachtenprocessen om zo je (potentiële) klant of medewerker tot in het kleinste detail te leren kennen. Door middel van een open en vlotte communicatie, bouwen we een wederzijds vertrouwen op.