Het is bijna december: tijd voor de marketingplanning 2024 & een terugblik op het afgelopen jaar! Heb je je doelstellingen voor 2023 behaald? Welke acties sprongen er bovenuit? Wat heb je écht goed gedaan en wat kon beter? Kortom, heb je dit jaar bereikt wat je wilde bereiken? Al die vragen zijn belangrijk met het oog op de toekomst, want hoe kan je het in 2024 nóg beter doen?
Je hoeft niet te wachten tot volgend jaar om erin te vliegen! Verlies geen tijd en begin NU al met het bepalen van jouw marketingstrategie. Waarom een marketingplanning voor 2024 zo belangrijk is? Dat kom je hieronder te weten!
Hoe bepaal jij je marketingplanning voor 2024?
Met een duidelijke afgebakende marketingstrategie weet je precies waar je met je bedrijf naartoe wil. Jeweetwel: alle neuzen in dezelfde richting. Dankzij een goede marketingstrategie staan al je activiteiten in het teken van de vooropgestelde doelstellingen. Zo behaal jij de juiste resultaten! Ontdek hieronder de beste manier om jouw marketingplanning voor 2024 aan te pakken.
Een goede voorbereiding is het halve werk!
Het bepalen van een doordachte marketingstrategie vergt tijd. Daarom is het nodig om er nu al over na te denken. Voordat je je doelstellingen bepaalt, is het van belang om jouw bedrijf, de concurrenten en de markt in kaart te brengen. Hoe je dat precies doet, lees je hier!
Stel een aantal doelstellingen voorop
Denk niet alleen na over de bedrijfsdoelstellingen, want je marketingdoelstellingen zijn minstens zo belangrijk. Bepaal bijvoorbeeld hoeveel websitebezoekers je wilt, hoe je je naamsbekendheid gaat verhogen, hoeveel aanvragen om informatie en offertes je wilt ontvangen, etc. Zorg ervoor dat je doelstellingen haalbaar zijn door ze te kwantificeren. Dat doe je door KPI’s (key performance indicators) te gebruiken. Wil jij graag weten hoe je die doelstellingen formuleert? Lees er meer over in deze blog!
Kom creatief uit de hoek en behaal zo jouw doelstellingen!
Nadat je de doelstellingen bepaald hebt, stel je jezelf de vraag welke acties je gaat ondernemen om die doelstellingen te bereiken. Dat kan via digitale marketing, zoals social media, online video marketing, Google Ads of e-mailmarketing. Offline kanalen zijn ook geschikt om bepaalde doelstellingen te behalen. Voorbeelden zijn brochures, flyers, guerrilla-acties, PR-campagnes, direct mailings, etc. Ook evenementen zijn een goed voorbeeld, dat bewijst SipWell met de Hydratour. Stel dus een goede marketingmix samen en kom creatief uit de hoek! Enkel op die manier val je op tussen de massa.
Maak een concreet actieplan
Eenmaal je de acties in kaart gebracht hebt, is het noodzakelijk om na te denken over de uitvoering van de marketingplanning. Stel daarom een concreet actieplan op waarin je neerschrijft wat er moet gebeuren, op welk tijdstip en wie er verantwoordelijk voor is. Alleen dan wordt jouw strategie een succesverhaal!
Evalueer en stuur bij!
Wanneer jouw plan geïmplementeerd is, moet je het op regelmatige tijdstippen evalueren. Stel jezelf de vraag of de uitvoering volgens plan verloopt en of je de resultaten behaalt die je voorop stelde. Stuur bij waar nodig! Bovendien kunnen er ad hoc acties opduiken die je in het strategisch plan moet verwerken.
Ben jij overtuigd en sta je te popelen om aan jouw marketingplanning voor 2024 te beginnen? Bekijk dan deze blog waarin we je uitleggen hoe een strategisch marketingcommunicatieplan precies in elkaar steekt!