E-mails uitsturen? Dat is toch niet meer van deze tijd én wie zit nog te wachten op e-mails? Het is toch altijd spam? Toch is dat niet het geval! E-mailmarketing is nog steeds een van de efficiëntste en meest persoonlijke manieren om met je klanten te communiceren. Wel is het belangrijk dat je e-mails op maat van je contacten verstuurt.
Enkele cijfers onder de loep:
- E-mailmarketing heeft een zeer grote return on investment (ROI). Gemiddeld genomen: voor elke €1 die bedrijven investeerden, kregen ze er €38 voor terug. *
- 45% van de B2B-marketeers ziet een e-mail als het meest effectieve digitale marketing kanaal. **
- 87% van B2B-organisaties die e-mailmarketing gebruiken, zetten het in voor het genereren van nieuwe leads. **
- Ruim 59% van de marketeers (B2B en B2C) vindt dat e-mail het kanaal met het grootste effect op ROI is. ***
- 83% van de B2B bedrijven gebruikt digitale nieuwsbrieven als onderdeel van hun content marketing strategie. ****
E-mails op maat van de ontvanger
Sommige mensen denken bij e-mails meteen aan SPAM, m.a.w. vervelende ongewenste mails. Toch is dat niet altijd zo … Als je e-mails verstuurt die interessant zijn en aangepast zijn aan de interesses van de ontvanger, dan ga je niet overkomen als ongewenst. Integendeel! Mensen ontvangen graag e-mails met interessante informatie!
Daarom is de vuistregel van e-mailmarketing: stuur de juiste content naar de juiste personen.
Personaliseer!
Personaliseer je e-mails op basis van je contactgegevens. Als je precies verzendt wat je contacten willen zien, voelen je e-mails persoonlijk aan. Op die manier zal de interactie veel hoger liggen.
Hoe je dat juist doet? Hier een aantal tips:
- Spreek de ontvanger aan met zijn of haar naam
- Gebruik het contractnummer
- Verwerk de datum van aankoop in je e-mail
- Personaliseer de plaats
- Etc.
Met een goed CRM-systeem kan je oneindig veel contactgegevens verzamelen, op maat van wat jouw bedrijf aan informatie nodig heeft. Let wel, verschillende e-mailmarketingsystemen zoals bijvoorbeeld Mailchimp zijn eerder beperkt om verschillende soorten contactgegevens op te slaan.
Dynamische content
Content of e-mails op maat van de ontvanger zijn enorm belangrijk als je een relevant wil zijn. Een leuke manier om zo persoonlijk mogelijk te gaan is dynamische content. Dat betekent dat je in één mail meerdere versies van teksten, foto’s, etc. plaatst en dat je bij elke tekst of foto specifieert aan welke voorwaarden een contact moet voldoen vooraleer hij die tekst ziet. Op die manier kan je in elke mailing kleine nuances aanbrengen die voor de ontvanger een wereld van verschil maken.
Zo pakt Kingfisher marketing het aan: we maken een e-mail op met verschillende blogs waarin je interessante content kan downloaden. We willen natuurlijk niet dat mensen die bijvoorbeeld de inhaakkalender al hebben gedownload, die blog nog eens te zien krijgen. Daarom koppelen we aan de blog van de inhaakkalender de voorwaarde “alleen laten zien als hij/zij de inhaakkalender nog niet heeft gedownload”.
Kies voor het juiste e-mailmarketing systeem
Er zijn veel e-mailmarketing systemen op de markt, de ene al wat uitgebreider dan de andere. Daarom is het belangrijk om op voorhand een lijstje te maken van wat het systeem allemaal moet kunnen. We helpen je alvast op weg met de volgende checklist:
Staat een contactpersoon in één centrale database of afzonderlijk in verschillende lijsten?Wanneer je werkt met meerdere lijsten kan je met een aantal vervelende nadelen te maken krijgen:
- Als er in één van de lijsten een persoon zich uitschrijft, dan wordt die niet automatisch uitgeschreven in de andere lijsten.
- Je betaalt vaak voor contactpersonen per lijst. Stel dat er een contactpersoon in 3 lijsten zit, dan betaal je daar 3 keer voor.
Kan je extra contactgegevens toevoegen bij een contactpersoon?
De mate waarin je contactgegevens kan toevoegen, is belangrijk voor je personalisatie en segmentatie. Met contactgegevens bedoelen we meer dan alleen de basisgegevens zoals land, telefoonnummer, etc. Denk ook aan “heeft mail geopend, heeft product besteld, offerte opgestuurd, etc.”
Kan je automatiseren en in welke mate?
E-mail automatisatie maakt het voor de marketeer veel gemakkelijker en minder arbeidsintensief om de (potentiële) klant de juiste content te bezorgen. Jij maakt een aantal vaste e-mails aan in het systeem, zet die vervolgens in een bepaalde flow, et voilà!
Kan je tags en aangepaste velden toevoegen of verwijderen via automatisering?
Dit is bijvoorbeeld handig om je e-mails volledig te personaliseren.
Is er een integratie met een CRM-systeem?
Kan je je e-mailmarketingsysteem koppelen aan je CRM-systeem zodat alles gecentraliseerd blijft?
Kan je het systeem koppelen aan je verkoopproces?
Door die integratie ben je veel beter in staat om deals en kansen te beheren en marketingactiviteiten te koppelen aan verkoopprocessen. Zo moet je automatisch een mail kunnen verzenden naar contactpersonen op basis van hun status en fase van een deal.
Uitgebreide rapportage.
Kan je op een eenvoudige manier degelijke rapportages maken?
Database beheer is een belangrijk onderdeel van een CRM tool. Andere belangrijke pijlers zijn:
Twijfel je nog over het nut van een CRM-systeem, lees dan onze blog “6 vooroordelen ontkracht over een CRM-systeem”.