Een sterk merk uitbouwen, is een must om klanten en werknemers aan te trekken. Wist je dat een consistente presentatie van je merk de omzet verhoogt met gemiddeld 23%? Het loont dus de moeite om hierop in te zetten. Wij geven tips. Bouw je merk uit met dit stappenplan.
Alles wat je doet om een sterk merk uit te bouwen, valt onder de noemer “branding.” Denk maar aan employer branding (alles wat je doet om een sterk werkgeversmerk te zijn) en product branding. Het is de kapstok om al je communicatie aan op te hangen. Zo bouw je je merk uit.
Stap 1. Bepaal jouw kernwaarden
First things first. Om een sterk merk te creëren, moet je je eigen waarden bepalen. Waar staat jouw organisatie voor? Wat vind je belangrijk en wat wil je uitdragen naar de buitenwereld toe? Ben je een familiebedrijf? Wil je de service highlighten of je duurzaamheidsinitiatieven in de kijker zetten?
Tip: Pols eens bij je collega’s naar de waarden die zij koppelen aan het bedrijf.
Stap 2. Schrijf een brand story
Vervolgens kan je aan de hand van jouw gekozen kernwaarden een brand story of merkverhaal uitschrijven. Say what? Een merkverhaal geeft inzicht in de diepere drijfveren achter het merk, de waarde die je levert en welke problemen je oplost. Simpel gezegd: alles wat de klant over jouw bedrijf moet weten.
Tip: Maak het concreet, maar hou het kort en visualiseer je merkverhaal daarna in een video. Bekijk de brand story video’s die we maakten voor Tapibel en SEW-EURODRIVE!
Stap 3. Creëer een consistente huisstijl
Heb je een mooi logo en een passende baseline? Super! Dat is al een goed begin, maar branding is veel meer dan dat. Een huisstijl omvat alle grafische elementen waar je de communicatie van jouw organisatie rond opbouwt. Kleurgebruik, andere grafische elementen zoals iconen, illustraties,…, het lettertype, enzovoort. Ook de tone-of-voice (de manier waarop je communiceert naar klanten en medewerkers toe) maakt deel uit van de huisstijl. Al die gegevens bundel je in een brand guideline of huisstijlhandboek.
Ontdek de huisstijlen die we opmaakten voor Integro en Easytocare.
Stap 4. Draag je waarden uit
Nu je je kernwaarden, brand story en huisstijl hebt bepaald, moet je dat ook uitdragen natuurlijk. Staat service bij jou op nummer één? Communiceer erover! Tijdens meetings met klanten, via je sociale media kanalen en vanzelfsprekend ook op je website! Je brand story video is bovendien geweldige content om te delen!
Tip: Vergeet ook je interne branding niet. Stuur je een e-mail uit naar medewerkers? Maak hem dan op in de huisstijl!