Denk je bij ‘employer branding’ aan teambuildings en behind-the-scenes foto’s van lachende medewerkers? Je bent niet de enige. Toch houdt jouw employer brand (of vrij vertaald ‘jouw werkgeversmerk’) veel meer in dan dat. Kingfisher marketing deelt vier unieke communicatietips om je employer branding te boosten!
First things first, ‘employer branding’ is een strategie die een merk of bedrijf gebruikt om een goed imago op te bouwen en zo nieuw talent aan te trekken. Wist je dat 84 procent van de werknemers een huidige werkgever zou verlaten als ze kunnen kiezen voor een bedrijf met een betere reputatie? Investeren in je employer branding loont dus de moeite. Denk eens outside-the-box met deze vier communiecatietips.
1. Interne communicatie: vier successen van je werknemers
Een sterk employer brand begint bij je huidige medewerkers. De eerste communicatietip om je employer branding te boosten, is hen dan ook zoveel mogelijk betrekken. Stuur regelmatig een interne e-mail uit waarin je het team op de hoogte houdt van het reilen en zeilen in het bedrijf, zo verhoog je het betrokkenheidsgevoel. Daarnaast is het belangrijk om te tonen dat je hen apprecieert en successen viert. Kies bijvoorbeeld een ‘medewerker van de maand’ die in die periode iets speciaal heeft verwezenlijkt voor het team. Zo moedig je andere medewerkers aan om zich ook extra in te zetten.
2. Website: toon je authentieke zelf
Je website is de motor van al je communicatie. Het is een krachtige tool voor employer branding. De tip van Kingfisher marketing? Vergeet stockbeelden en kies voor afbeeldingen van je huidige medewerkers op je website. Zo straal je authenticiteit en persoonlijkheid uit.
3. Social media: medewerkers in de spotlight
Je producten en diensten promoten op social media is uiteraard een must. Maar ook via deze kanalen kan je je employer branding boosten. Deel behind-the-scenes foto’s van wat er zich afspeelt binnen jouw organisatie. Maak korte video’s waarin medewerkers hun jobinhoud uitleggen en de voordelen van werken in jouw bedrijf aanhalen. Verzamel quotes en deel ze online, … Hoe persoonlijker, hoe beter.
Denk verder dan de klassiekers en zet Pinterest of TikTok in voor je werkgeversmerk. Maak een board waar je behind-the-scenes beelden deelt of laat je medewerkers leuke TikToks creëren.
4. Offline: aanwezigheid op jobbeurzen
Verlies ook je offline communicatie niet uit het oog. Je werkgeversmerk kan je ook offline boosten, door aanwezig te zijn op jobbeurzen bijvoorbeeld. Investeer in een aantrekkelijk ontwerp van je beursstand en spreek voorbijgangers en kandidaten direct aan. Schakel je huidige medewerkers in en laat hen live uitleggen waarom jouw bedrijf zo’n leuke plaats is om te werken.
Ga jij één van deze vier communicatietips gebruiken om je employer branding te boosten?