Bedrijven focussen zich vaker op het aantrekken van nieuwe klanten in plaats van op het behoud van bestaande klanten. Toch loont dat laatste ook de moeite. Zo kan je je winst met meer dan 25% verhogen als de klantretentie met 5% toeneemt. Bovendien blijkt uit onderzoek dat het 5 tot 25 keer duurder is om nieuwe klanten aan te trekken. Daarom is retentiemarketing van groot belang en is het nodig om je huidige klanten in de watten te leggen.
Een hogere customer lifetime value dankzij retentiemarketing
Eenmaal je een hogere klantretentie hebt bereikt, kan je rekenen op meer winst! Maar waarom zorgen bestaande klanten precies voor meer winst? Daar zijn een aantal logische verklaringen voor.
De kosten om nieuwe klanten aan te trekken liggen vijf keer hoger dan het behoud van bestaande klanten. Bovendien kennen zij jouw producten al, waardoor ze makkelijker openstaan om extra producten aan te kopen. Ze zijn ook minder prijsgevoelig omdat ze de kwaliteit van jouw producten waarderen. Uit onderzoek blijkt overigens dat de kans dat bestaande klanten effectief iets aankopen 60 à 70% bedraagt. Bij nieuwe klanten ligt dat percentage een pak lager, namelijk op 5 à 20%. En last but not least, ze zijn echte ambassadeurs van jouw bedrijf! Met mond-aan-mond reclame overtuigen zij hun vrienden, familie, kennissen, … om ook bij jou te kopen. Daarom is het belangrijk om retentiemarketing op te nemen in je strategie.
Hoe verhoog je de klantenbinding?
Er zijn tal van manieren om de juiste vis aan de haak te houden. Hieronder geven we vijf strategieën mee om van jouw klanten loyale klanten te maken aan de hand van retentiemarketing!
Overtuig klanten op het juiste moment om meer te kopen
Jouw CRM-systeem bevat veel waardevolle informatie. Die informatie kan je gebruiken om gepersonaliseerde content te sturen via automatische mails. Met de juiste content in je mailings, overtuig je klanten om extra producten (cross-selling), vergelijkbare producten (deep-selling) of een duurdere versie van het product (up-selling) aan te kopen. Speel in op emotie door recente aankopen of interesses aan te halen en je klant met zijn of haar voornaam aan te spreken. Hou ook in het achterhoofd dat de timing om je klanten opnieuw te benaderen zeer belangrijk is. Jij weet immers vaak hoelang bepaalde producten meegaan. Check de aankoopdatum en stuur de klant op basis daarvan na een aantal weken een mailtje met de vraag om het product opnieuw aan te kopen. Doordat je juiste content gebruikt op het gepaste moment, is de boodschap relevanter en is de kans op succes veel groter.
Beloon loyale klanten
Klanten voelen zich gewaardeerd wanneer je ze beloont. Zet daarom in op een loyaliteitsprogramma. Geef hen een onmiddellijke korting bij het afrekenen, creëer een spaarprogramma, een leuke kortingsactie of een persoonlijke aanbieding.
Bouw aan duurzame relaties door gebruik van social media
Zorg voor interactie met je klanten op de social media kanalen waarop ze actief zijn. Beantwoord vragen, deel berichten waarin ze jou getagd hebben opnieuw in je eigen nieuwsoverzicht of story, geef positieve feedback en reageer onder nieuwe updates van jouw klanten.
Zet ook in op remarketing. Met die vorm van adverteren breng je je producten opnieuw onder de aandacht bij mensen die al eerder interesse hebben getoond in je producten. Ook bij bestaande klanten werkt die tactiek goed. Je kan hen producten laten zien die uitstekend aansluiten bij hetgeen ze eerder aankochten. Zo toon je initiatief en denk je met hen mee over mogelijke oplossingen. Het positieve gevolg zijn duurzame relaties op met je klanten.
Maak het de klant gemakkelijk
De gebruiksvriendelijkheid van je website is van groot belang. Vervolledig je productpagina’s met productspecificaties zoals de prijs en de omschrijving van het product, reviews en een mooie foto. Al die informatie geeft klanten vertrouwen om over te gaan tot aankopen. Geef hen verder de mogelijkheid om een klantaccount aan te maken. Op die manier kunnen ze eenvoudig hun persoonsgegevens en betaalinformatie voor de volgende aankoop opslaan. Dankzij een overzichtelijke productpagina en een eenvoudig bestelproces verhoog jij je conversies in no time!
Welke tactieken wil jij graag gebruiken om te zorgen voor loyale klanten? 😊