‘Misschien interessant voor jou: sandalen aan 50%’ Een advertentie op Google die hetzelfde product toont als datgene jij net hebt opgezocht? Dat is dagelijkse kost. Niemand schrikt er meer van, want de aanwezige cookies houden namelijk jouw zoekgeschiedenis en customer journey nauwlettend in de gaten. Data verzamelen is big business! Maar soms kan je de persoonlijke bubbel van je (potentiële) klanten te ver betreden. Wanneer is persoonlijk té persoonlijk?
Als bedrijf ben je graag op de hoogte van de interesses van je (potentiële) klanten. Naar wat zijn ze op zoek, wat willen ze bereiken, vanwaar komen ze, … Zo veel mogelijk informatie verzamelen om hen dan doelgericht te bereiken, dat is het target. Hiervoor bestaan verschillende manieren.
Collecting cookies
Via een website gebeurt dat doormiddel van cookies, aanmelden voor een nieuwsbrief of het aanmaken van een account. Het verzamelen van naam en e-mailadres? Fluitje van een cent. Bovendien houden cookies het surfgedrag van je gebruiker strikt in de gaten. Achterhalen waarop ze klikken, aan welke pagina ze meer tijd besteden, … de data staat genoteerd.
Op basis van die informatie, stel jij als bedrijf persoonlijke advertenties op. Heel wat mensen vinden dat positief, want niemand wil reclame ontvangen over hondeneten als ze helemaal geen hond hebben of over pampers als je geen baby hebt. Met advertenties die gericht zijn op de interesses van je doelpubliek, optimaliseer je jouw bereik en return on investment.
Heeft die app écht al je contactpersonen nodig?
Helaas is er ook een keerzijde van de medaille. Via de smartphone bijvoorbeeld. Een toestel dat je altijd bij je draagt en dus erg persoonlijk is. De apps die je installeert vragen tegenwoordig je toestemming om bepaalde functies van je telefoon te gebruiken. Dat is al een upgrade ten opzichte van vroeger toen apps stilzwijgend rondsnuffelden in je toestel. Soms vragen die applicaties toestemming voor zaken die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Dat is het moment waarop wenkbrauwen beginnen te fronsen en je achterdochtig wordt. Een GPS-app die je locatie wil weten, oké, maar een spelletje? Of wil je GPS-app naast de locatie ook toegang tot je contactpersonen? Dat kan de appgebruiker ervaren als een inbreuk op zijn of haar privacy. Hetzelfde geldt op webpagina’s die je locatie willen weten of je meldingen willen sturen.
Het is dus belangrijk om het onderscheid te maken tussen personalisatie en privégegevens. Iemand persoonlijk aanspreken zorgt voor meer betrokkenheid, maar het uitpluizen van gegevens die je webbezoeker liever niet deelt, is een stapje te ver.
Dat resulteert in bezorgdheid over de online privacy. Zo is 61% van alle Vlamingen bezorgd over zijn privacy op het wereldwijde web. Enerzijds hebben ze het gevoel dat ze geen controle meer hebben over welke persoonlijke informatie een website verzameld, vinden ze bedrijven niet transparant genoeg over welke data ze over hen verzamelen en zijn ze bezorgd over de impact van sociale media.
Vraag dus steeds actief toestemming voor het verzamelen van gegevens zodat je conform bent met de GDPR-wetgeving.