facebook_pixel

Ons op de voet volgen?

Kies welk kanaal jouw voorkeur heeft!

Post

6 vooroordelen ontkracht over een CRM-systeem

Wat is CRM? De afkorting van Customer Relationship Management. Of ook wel gekend als één van de belangrijkste softwaretools voor een bedrijf. Waarom? Tegenwoordig is een goed klantrelatiebeheer systeem een must voor iedere organisatie. Aangezien de relaties die je met je klanten opbouwt en onderhoudt, het succes van jouw bedrijf bepalen, is het volkomen logisch om te investeren in een kwaliteitssysteem.

In deze blog gaan we verschillende vooroordelen rond een CRM-systeem ontkrachten. Here we go!

1. Ik ben een KMO, ik heb dat niet nodig

Eerst en vooral enkele vraagjes:

  • Waar houd jij je database met klanten bij? In een schriftje, in een Excel bestand of in Outlook?
  • Op hoeveel plaatsen (fysiek of op je computer) heb je lijstjes met klanten en prospecten staan?
  • Als je offerteaanvragen ontvangt, hoe zorg je ervoor dat deze worden opgevolgd? Plaats je een melding in je agenda om deze vervolgens niet meer echt op te volgen?
  • Hoe houd je contact met je (potentiële) klanten? Is dat via e-mail, via briefwisseling of chat? Houd je dit contact ook ergens bij zodat je de volgende keer weet wat er werd gezegd, verkocht, besproken etc.?
  • Als je een e-mailing of een brief wilt versturen, hoe verzamel je dan alle gegevens (e-mailadres of gewoon adres)? Moet je die nog allemaal bij elkaar zoeken?
  • Als je een e-mailing of brief opstuurt naar klanten, volg je deze dan actief op?
  • Heb je enig idee waarin je klanten of potentiële klanten geïnteresseerd zijn?
  • Ga je zelf proactief op prospectie?
  • Wil je liever bezig zijn met je corebusiness in plaats van administratie en communicatie?

 

De reden van bovenstaande vragen is dat deze allemaal rechtstreeks invloed hebben op:

  • De efficiëntie van je werk, alsook op die van je collega’s (zowel de verkoop als de administratie).
  • De kwaliteit van het contact met je klant.
  • De uiteindelijke verkoop!

 

Een CRM-systeem zorgt ervoor dat elk bedrijf, hoe klein dan ook, het volgende bewerkstelligt:

  • Het vergemakkelijken van het klantenbeheer en administratie.
  • Het gebruik van één centrale database voor alle klanten, prospecten etc.
  • Snel en gemakkelijk versturen van e-mailings (vb. een automatische mail over projecten, Nieuwjaar, evaluatie na verkoop,…).
  • Snellere en betere voorbereiding van prospectie.
  • Gerichter te werk gaan door segmentatie (niet iedere klant of prospect heeft dezelfde interesses en noden).
  • Betere en vlottere opvolging van offertes, afspraken en andere.
  • Analyseren van campagnes, contacteren etc.

2. Een CRM-systeem is heel duur

Er zijn op de markt verschillende CRM-systemen die voor kleinere bedrijven snel een dure uitgave vormen. De mogelijkheden van het systeem zijn vaak eindeloos en in realiteit wordt er maar amper iets van gebruikt.  Daarnaast vergen de grote systemen ook nog extra maatwerk wat het totale kostenplaatje nog eens duurder maakt.

Gelukkig zijn er ook CRM-systemen die wel betaalbaar zijn. Zo heb je bijvoorbeeld al abonnementen vanaf €89/maand voor 2.500 contacten.

Nu denk je ongetwijfeld dat er een addertje onder het gras zit. Maar niets is minder waar! Sommige CRM-systemen hebben minder mogelijkheden dan een groter systeem, maar hebben net wel alle functionaliteiten die je effectief nodig hebt. En dat is natuurlijk het belangrijkste!

3. Een CRM-systeem is heel complex

Net zoals puntje 2 bestaan er (vaak dure) CRM-systemen die eindeloze functies hebben waar je eerlijk gezegd, als kleinere en vaak ook nog grotere ondernemingen, weinig aan hebt.

Ook dit vooroordeel wordt ontkracht. Alles wat je nodig hebt, is aanwezig. Naast de essentiële functies van e-mailmarketing, verkoop en CRM, biedt een CRM-systeem alle educatie en integratie om uw bedrijf te automatiseren tot een verfijnde machine.

Met marketingautomatisering kan je jouw boodschap afstemmen op de specifieke behoeften van je klanten. Dit vergroot de kans om bezoekers om te zetten in leads, betalende klanten en uiteindelijk voorstanders van je bedrijf.

4. Het kost veel tijd om te onderhouden

Hoeveel tijd vraagt het up-to-date houden van je database en het versturen van communicatie? Uit ervaring kunnen we alleen maar zeggen dat het gebruik van een CRM-systeem je efficiëntie drastisch verbetert.

Akkoord, je zal in het begin het CRM-systeem moeten leren kennen en ga je al je contacten op een uniforme manier in het systeem moeten zetten. Maar éénmaal dit is gebeurd, neemt het invoeren van nieuwe contacten evenveel tijd in beslag als voordien. Vanaf dat moment kan je spreken van optimale efficiëntieverbetering:

  • Snel opzoeken van contacten doordat iedereen op 1 centrale plaats staat.
  • Wil je alleen de contacten zien die bijvoorbeeld enkel in Genk wonen? Enkele klikken en je lijst is gevormd!
  • Wil je deze mensen een e-mail sturen? Nog eens enkele klikken en ze zitten in een e-maillijst.
  • Wil je mensen die zich inschrijven op je site of een product aankopen, een bedankt-mail sturen? Geen probleem! Met enkele bewerkingen in de “automation” heb je een automatische “flow” ingesteld zodat de bedankt-mail automatisch wordt verstuurd.
  • Mensen die zich registreren via een formulier moet je niet meer manueel ergens invoeren maar worden automatisch in het systeem gezet.
  • Je krijgt een offerteaanvraag binnen en je wilt deze opvolgen? Dat kan allemaal automatisch!

Gebruiksvriendelijke CRM-systemen hebben uiteraard een streepje voor op andere.

5. Ik heb al een op maat gemaakt systeem

Vele bedrijven werken nu al met systemen of apps zoals een website, facturatiesystemen, analytics, databases, E-commerce, etc.

Een veel voorkomend probleem met CRM-systemen is dat de integratie met andere applicaties beperkt is. Maar dit is niet het geval met ons CRM-systeem, dat vooraf ingebouwde integraties aanbiedt voor meer dan 250 populaire en krachtige applicaties! Met deze applicaties biedt het CRM-systeem naadloze integraties om een ​​soepele en eenvoudige overgang te garanderen bij het maken van de overstap.

6. Voldoende informatiebronnen

Alles wat je moet weten over het gebruik van het CRM-systeem staat op het platform. Met eenvoudige maar krachtige webinars, podcasts, video’s en handleidingen zijn alle antwoorden binnen handbereik.

Daarnaast kan je ook altijd samenwerken met een marketing- en communicatiebureau gespecialiseerd in CRM-systemen. Zo zet Kingfisher marketing voor verschillende klanten het CRM-systeem op, optimaliseren we de functionaliteiten, zetten we e-mail campagnes en sturen bij o.b.v. rapportages. Contacteer ons voor meer informatie over CRM-systemen.

Het CRM-systeem zelf uitproberen? Dat kan! Wist je dat de trial helemaal gratis is? Probeer hier je 2 weken gratis proefversie!

De beste investering voor elk klein bedrijf

Als je jouw organisatie graag wil uitbreiden en laten groeien, dan moet je een CRM-systeem overwegen! De doordachte en vakkundig ontworpen software zal niet enkel je werkleven vergemakkelijken, het zal ook jouw organisatie ook naar een volgend level tillen!

Hulp nodig bij het uitrollen van jouw CRM-systeem?