Zijn er zekerheden in het leven? Ja hoor, wij kennen er wel een. Dat in de wereld van marketing de tijd nooit stilstaat, bijvoorbeeld. Ook in 2024 staat heel wat te gebeuren. Die (digitale) transformatie brengt altijd uitdagingen met zich mee. Marketingtechnieken die een aantal jaren geleden werkten, bieden vandaag geen garantie meer op succes. Bijblijven, optimaliseren en aanpassen is dus de boodschap. In deze blog onthullen we de marketingtrends van 2024 zodat je ook in het nieuwe kalenderjaar je marketingstrategie kan vormgeven en een stapje voorblijft op je concurrentie.
1. De opkomst van sprekende zoekopdrachten
Iets opzoeken op het internet? Dat doen we tegenwoordig via een zoekopdracht in Google. Dat zou in de toekomst wel eens kunnen veranderen. Voice search verschijnt op het toneel en wint aan populariteit dankzij de integratie van slimme speakers en virtuele assistenten zoals Siri, Google Assistant en Alexa. Die ontwikkeling zal een invloed hebben op hoe we informatie zoeken en in contact komen met merken.
Om op deze marketingtrend in te spelen, is een aangepaste SEO-strategie voor gesproken zoekopdrachten nodig, ook bekend als Voice Search Optimalisatie (VSO). Bij gesproken zoekopdrachten gebruiken mensen spreektaal. Content voor long-tail keywords en directe en relevante antwoorden aanbieden zijn dus zaken die je helpen om hoog te scoren in de zoekresultaten. Daarnaast is het belangrijk dat je online bedrijfsinformatie correct is en geregeld geüpdatet wordt, zodat je opduikt in de zoekresultaten als potentiële klanten in de buurt naar je producten of diensten zoeken.
2. Groen, groener, groenst: het belang van duurzaamheidsmarketing
Consumenten geven de voorkeur aan milieubewuste merken. Dat wordt bevestigd door de cijfers. Uit onderzoek van de Boston Consulting Group blijkt dat maar liefst 75% van de consumenten bereid is over te stappen naar merken die een sterk milieubewustzijn tonen, zelfs als dit betekent dat ze een extra bedrag moeten betalen.
Duurzaamheidsmarketing zit dus in de lift. Door duurzaamheid op te nemen in je marketingstrategie, spreek je een groeiende groep consumenten aan die graag merken steunen die hun waarden delen. Benadruk je duurzame inspanningen, zoals het verminderen van je ecologische voetafdruk of het promoten van herbruikbare en recycleerbare verpakkingen. Zo bouw je een voordeel op t.o.v. de rest.
3. AI als een kans, geen bedreiging
Het afgelopen jaar stond volledig in het teken van Artificiële intelligentie (AI). Of je nu fan bent of niet, één ding is zeker: de mogelijkheden die AI biedt voor contentcreatie zijn eindeloos. Generatieve AI zal daarom dé marketingtrend van 2024 zijn. Niet alleen vereenvoudigt het schrijven van content, maar het begint ook een steeds grotere rol te spelen bij het ontwerpen en aanpassen van visuele elementen. Uiteraard is het belangrijk om in beide gevallen de menselijke touch niet uit het oog te verliezen.
Uit een rapport van McKinsey blijkt dat maar liefst 69% van de bedrijven momenteel AI gebruikt om creatieve content te genereren. Bovendien meldt Deloitte dat gebruikers van generatieve AI gemiddeld 11,4 werkuren per week besparen.
4. Influencer marketing in een nieuw jasje
Hoewel het misschien niet meteen bovenaan je lijstje staat als je denkt aan effectieve marketingstrategieën, blijkt influencer marketing in combinatie met social media wel degelijk een krachtige tool te zijn om je merk in de kijker te zetten. Volgens Business Insider heeft 67% van de merken in 2023 meer geïnvesteerd in influencer marketing dan ooit tevoren.
Daarnaast zien we een interessante verschuiving in het influencerlandschap: macro-influencers maken plaats voor micro-influencers. Ook in 2024 zullen consumenten steeds meer belang hechten aan authenticiteit en geloofwaardigheid. Ze geloven niet meer klakkeloos alles wat ze zien. Als bedrijf is het dan essentieel om de juiste influencer te kiezen, iemand die aansluit bij je kernwaarden en op een persoonlijke manier vertrouwen opwekt bij je doelgroep. Een micro-influencer kan dan een goede keuze zijn in je strategie. Zij hebben een kleiner aantal volgers, maar worden wel als authentieker beschouwd.
5. Social media als zoekmachines
Als je denkt aan zoekmachines, komt waarschijnlijk als eerste Google in je op, toch? Maar verrassend genoeg eisen ook social media platforms steeds meer een plekje op in dat selecte clubje. TikTok en Instagram zijn ondertussen zo vertrouwelijke platformen geworden onder Gen Z, dat ze meer en meer gezien worden als een zoekmachine. En dus zoekt de jonge doelgroep erop los. Geef je bijvoorbeeld de zoekopdracht “Hoe wordt ik snel rijk” in op TikTok, dan krijg je een overvloed aan content te zien van gebruikers die slim hebben ingespeeld op die zoekwoorden in hun beschrijvingen en video’s. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) op sociale media is dus the way to go.
6. De virtuele wereld in met Augmented Reality
De razendsnelle opkomst van AI heeft ervoor gezorgd dat we de hype rond augmented reality (AR) en virtual reality (VR) even uit het oog waren verloren. Ook die ontwikkelingen zetten zich in 2024 voort. Een statische 2D-website zal plaatsmaken voor een boeiende 3D-ervaring. Of om het iets technischer te verwoorden: we gaan van pages naar spaces. Grote evenementen en toeristische trekpleisters zullen hier zeker op inspelen. Denk eens aan een bezoekje op de website van Bobbejaanland. Zal je terechtkomen op een statische pagina, of zal je worden meegenomen in hun wereld via een levendige 3D-weergave van het park? Of wat dacht je van het testen/proberen van het product vooraleer het aan te kopen? Virtuele winkels en productdemonstraties, het behoort binnenkort allemaal tot de mogelijkheden.
7. Short form creator-content
Korte video’s doen het goed op sociale media. Die marketingtrend is ook de grote spelers zoals Meta, YouTube en TikTok niet ontgaan. Zij zetten volop in op short form content binnen hun apps. Zo hebben we ondertussen bijvoorbeeld Instagram Reels of Youtube Shorts. Vaak leidt dit format tot een breder bereik voor je content. Vandaar dat marketeers gretig aan de slag gaan met deze formats om hun content effectief naar een groter publiek te brengen.
Nog een tip van het huis: voeg steeds bijschriften toe aan je video’s. Het is namelijk niet altijd mogelijk om je geluid aan te zetten. Door bijschriften toe te voegen, zorg je ervoor dat je boodschap ook zonder geluid de doelgroep bereikt. Zo heeft jouw content overal en altijd impact.
Bijblijven en optimaliseren
Zo, dat waren ze dan. De trends die het marketinglandschap in 2024 vorm zullen geven. Zoals we al aanhaalden in het begin, is het belangrijk om bij te blijven met de laatste vernieuwingen om concurrerend te blijven. Technologie staat nooit stil en de voorkeuren van je doelgroep veranderen. Blijf daarom flexibel en beweeg mee met de marketingtrends. Dat je niet alles meteen kan toepassen, is helemaal oké! Durf te experimenteren met nieuwe features, formats en platforms en blijf je strategie continu evalueren en optimaliseren.