27/09/2019

Liesbeth

SEO, een proces van lange adem!

‘Staan we volgende maand dan op nummer 1 in Google?’, een vaak gestelde vraag van klanten. Het antwoord is dan ook glashelder: jammer genoeg niet want SEO is nu eenmaal proces van lange adem. Vergelijk het met 20 ballonnen opblazen, maanden aan een stuk. Word je al kortademig ;-)? Hieronder lichten we toe waarom SEO een lang traject is van proberen en bijsturen. Is er licht (of lucht?) aan het einde van de tunnel? Uiteraard! 

Wat is SEO?

Search engine optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie, is het optimaliseren van je website aan de hand van het verbeteren van technieken en content om op die manier het aantal bezoekers op je website te doen laten stijgen vanuit zoekmachines en dit op basis van relevante zoekwoorden.

De regels van SEO? Die zijn niet altijd even afgelijnd.

via GIPHY

SEO is vergelijkbaar met een spel waarvan de spelregels steeds in verandering zijn. Aangenaam spelen hé? Google schaaft iedere dag aan het algoritme waarbij ze één doelstelling voor ogen hebben: de vragen die worden gesteld in de zoekmachine, zo snel en efficiënt mogelijk beantwoorden met de ondertussen gigantische massa aan content die online staat.

Begrijp het niet verkeerd, het is niet dat er dagelijks grote ingrepen gebeuren (of toch niet al te vaak) waardoor je opnieuw moet beginnen. Wel zijn er veel kleine, doordeweekse updates waardoor de technieken die je vandaag gebruikt, je morgen of overmorgen weer anders laten scoren binnen Google. Staat een concurrent hoger dan jouw eigen positie? Wees boos op het spel, niet op de medespeler.

 

SEO is niet enkel content

SEO bestaat uit het optimaliseren van je website door content (tekst, foto’s, URL’s, …) maar ook het technische aspect is belangrijk. Gestructureerde en logisch opgebouwde achterliggende code vormt een gemakkelijke navigatiestructuur voor ons (en voor Google). Let’s talk technical: meta title’s en meta discriptions, H1 en H2 tags, alt tags, sitemap.xml, site speed, canonical tags, href language met als kers op de taart robots.txt (en eigenlijk nog veel meer). Heel wat technische zaken waar je aan moet voldoen met jouw website. Een handige checklist vind je hier!

 

SEO realiseer je niet op korte termijn

via GIPHY

We spraken er al over in de intro, SEO is jammer genoeg niet iets wat je vandaag instelt en waarbij je morgen al resultaten ziet. Diegene die je belooft dat hij/zij je website vlot op nummer één zal krijgen, is een tovenaar (die we maar al te graag willen ontmoeten ;-)).

Binnen het SEO-verhaal moet je vooruit blikken op lange termijn waarbij het neerkomt op een combinatie van verschillende onderdelen. Uiteraard is kwalitatieve content de way to go. Houd je geen rekening met de zoekwoorden die jouw doelpubliek gebruikt? Dan komen ze simpelweg niet uit bij jouw product of dienst. Daarnaast moet je ook rekening houden met het leggen van kwalitatieve externe en interne linken en het opbouwen van kennis en expertise. Kortom, iets wat je niet op een week klaarspeelt.

Wil je meteen resultaat? Dan blijft Google Ads the way to go waarvoor je uiteraard een budget moet uittrekken.

 

Denk na en breng creativiteit in jouw content

via GIPHY

Kwalitatieve content die werkt, eruit springt en opvalt. Dàt is de nieuwe manier van werken om een verschil te maken binnen Google. Met content spreken we niet enkel over blogs maar ook over video’s, foto’s, interviews, webinars, whitepapers, infographics en/of podcasts. Mogelijkheden genoeg, toch? Een handige contentplanner vormt hierbij de ideale tool. Download hier onze gratis contentplanner!

Denk er wel goed over na waarmee jij het verschil kan maken voor jouw doelgroep(en). Brainstorm met je team, overleg met kenners binnen het vak, hoor bij je klanten wat er leeft en waar ze vragen over hebben. Manieren genoeg om interessante content naar buiten te brengen. Uiteraard vergt dat energie maar het is wel moeite die loont. Commitment, iedere dag opnieuw!

Houd wel in het achterhoofd dat het nog steeds Google is die beslist welke pagina’s bovenaan verschijnen. Maar wat is er beter om zelf de bal al voor het doel te leggen zodat Google enkel nog moet scoren?

Heb je vragen? Ben je op zoek naar ondersteuning en bekijk je graag eens hoe je precies van start kan gaan binnen jouw organisatie? Neem hier contact met ons op!