We hadden het er al over, SEO is hard werken maar het is het wel waard (na die tijd van hard zwoegen toch). Benieuwd waarmee je nu allemaal precies rekening kan houden zodat jouw website goed wordt gevonden? We geven heel wat tips mee die jijzelf kan aanpassen binnen jouw WordPress website, geen excuses meer dus! Tijd om digitaal te groeien met seo!
Goed begonnen is half gewonnen
Meten is weten, je hebt het wellicht al vaak gehoord en gelezen maar het is écht zo. Je website optimaliseren is een continu proces maar voordat je begint bij te sturen is het uiteraard geen slecht idee om eens na te gaan hoe je momenteel scoort. Hoe? Door na te gaan hoe je website momenteel wordt gevonden, daarnaast maak je ook best een uitgebreide zoekwoordenanalyse op zodat je weet hoe jouw doelpubliek de zoekwoorden gebruikt die van toepassing zijn op jouw product of dienst.
Hoe wordt jouw website gevonden?
Een handige tool om na te gaan hoe jouw website momenteel wordt gevonden, is aan de hand van de Google Search Console. Het geeft weer op welke zoekwoorden jouw website wordt gevonden, op welke positie je daarmee verschijnt binnen Google, hoe vaak je hierdoor wordt vertoont én het aantal keren dat er ook op jouw pagina/website wordt geklikt (thank you, Google).
Daarnaast zijn er ook de eigen website statistieken (met behulp van Google Analytics) die duidelijk maken welke pagina’s het meest worden bezocht en aan welke andere pagina’s je (nog) meer aandacht mag besteden.
Zoekwoordenanalyse
Naast de zoekwoorden waar je sowieso al wordt op gevonden, is het ook interessant om na te gaan op welke andere en eventueel nieuwe zoekwoorden je nog gevonden kan worden.
Handige tools? De zoekwoordenplanner van Google, de Moz Keyword Explorer tool of Neilpatel vormen handige manieren om op zoek te gaan nieuwe zoekwoorden! Een goed zoekwoordenonderzoek vormt de basis om het optimaliseren in gang te zetten.
Begrijp het zoekgedrag
Zoekwoorden zijn interessant, net zoals het zoekgedrag van jouw zoekers. Met welke zoekintentie komen ze op jouw pagina terecht? Zijn ze op zoek naar algemene informatie of hebben ze eerder de intentie om bij te leren over een bepaald onderwerp? In het laatste geval spreken we over educatieve of informatieve zoekwoorden, hier start het zoekgedrag vaak met de woorden zoals ‘wat is …’ of ‘hoe …’. Daarnaast heb je ook een commerciële insteek waarbij zoekers meteen overgaan tot kopen. Ook dit onderscheid zorgt ervoor dat je voor jezelf kan onderverdelen waarvoor bezoekers terecht kunnen op jouw website.
Probeer je zoekers niet slim af te zijn door te werken met misleidende zoekwoorden. We gaan allemaal met dezelfde intentie op zoek naar informatie binnen Google. Komt je zoeker terecht op jouw pagina maar vindt hij/zij niet wat ie zocht? Dan is je bezoeker ook weer zo weg wat dan weer invloed heeft op je bouncepercentage.
Concurrentie
Ongetwijfeld ken je jouw concurrent(en). Ken je ze niet? Dan is het hoog tijd om werk te maken van een grondige concurrentenanalyse! Voor je zoekwoorden is het belangrijk dat je weet waar je concurrenten op worden gevonden, zodat jij je van hen kan onderscheiden. Gebruik je identiek dezelfde zoekwoorden? Dan is het sowieso veel moeilijker om vanaf moment één te scoren binnen Google, zo werkt het nu eenmaal met concurrentie.
Een gemakkelijke insteek om te starten? Kies voor langere zoekwoordencombinaties (=long tail zoekwoorden) zoals ‘hoe een Facebookprofiel opmaken’ in plaats van ‘Facebookprofiel’ (=short tail zoekwoorden). Het zijn zoekwoorden met een lager zoekvolume en minder concurrentie, wat dan weer een positieve invloed kan hebben op de zoekresultaten van jouw website.
SEO per pagina
Op iedere pagina zijn er essentiële plaatsen om jouw zoekwoorden te laten voorkomen. Als eerste is er uiteraard de URL van de website. Als tweede is er de (H1-)titel (die deel uitmaakt van je URL) en de introductie. Vervolgens zijn er subtitels (H2 en H3) waar je ook best kan starten met specifieke zoekwoorden. Waarom? Het zijn de hoofd- en tussentitels die als eerste worden gescreend door Google. Als laatste kan je uitgebreide zoekwoordencombinaties (long tail) ook laten voorkomen doorheen jouw teksten. Niet te vaak want teveel is uiteraard overkill. Houd het aangenaam zodat je de aandacht van je bezoeker kan behouden.
Wil je een bepaald woord toch graag vaak laten terugkomen? Werk met synoniemen! Zo is het niet enkel aangenamer lezen, ook de vindbaarheid op dié synoniemen zal beduidend hoger liggen.
Aantal woorden per pagina
In de blog ‘Waarom SEO een proces van lange adem is‘, vertelden we al dat SEO hard werken is. Het creëren en bedenken van originele content is hierbij belangrijk. Het streefdoel voor het aantal woorden per pagina ligt op een minimum van 300 woorden. Om je een idee te geven, hier zitten we aan het 779e woord. Dat kan al tellen hé! (good job on the reading by the way) Zorg dat je met jouw aantal woorden ter zake komt en schrijft wat je wil vertellen. Zorgen extra woorden ervoor dat je hoger scoort? Dat is geen garantie. Wel is het opvallend dat pagina’s met veel tekst (+1000 woorden) op de eerste pagina van Google worden getoond maar nogmaals, schrijf enkel de zaken die ertoe doen.
Alt(ernatieve)-tekst
Een alt-tekst, of alternatieve tekst, beschrijft een afbeelding. Zo weten zoekmachines en gebruikers met een visuele beperking waar de afbeelding over gaat. Google hecht erg veel belang aan toegankelijkheid en houdt met andere woorden dus ook rekening met de alt-tekst. Wat moet je dan precies doen om een sterke en duidelijke omschrijving op te stellen? Kies voor een beschrijvende alt-tekst (en doe vooral niét aan keyword stuffing). Kijk naar het doel van de afbeelding en of de omschrijving waarde toevoegt als je hem laat voorlezen. Wat keyword stuffing precies is? Een erg korte omschrijving van wat je op de afbeelding ziet.
Stel jezelf vragen zoals ‘Wat is het doel van mijn afbeelding?’ en ‘Heeft de alt-tekst meerwaarde wanneer hij wordt voorgelezen met een screenreader?’. Hoe groter de waarde van je beeldmateriaal, hoe gemakkelijker het voor je zal zijn om een alt-tekst te schrijven. Stel wel je toegankelijkheid altijd voor op SEO, want je schrijft je blog en/of webpagina voor mensen en niet voor Google.
Intern en extern doorlinken
Intern én extern linkbuilding is ontzettend belangrijk voor je website. Door intern door te linken van de ene detailpagina naar de andere, is het voor Google gemakkelijker om doorheen je website te gaan. Het geeft voor Google aan welke pagina’s belangrijker zijn dan anderen. Daarnaast zijn er ook externe links, hoe meer links je van buitenaf ontvangt, hoe groter de kans dat Google jouw website als belangrijk aanschouwt. Hoe je links van andere websites kan ontvangen? Denk aan gastblogs of stel simpelweg de vraag om een link te ruilen. Uiteraard moet je jouw engagement hier tegenover zetten. Deel ook content van de andere, geef tips als ze er om vragen en wees betrokken op alle vlakken waar mogelijk.
Tip? Zorg ervoor dat de linken die je achter een woord plaatst, worden geopend in een nieuwe tabblad. Zo verlaat de bezoeker jouw website minder snel.
Goede SEO titel en meta-description
Een goede titel spreekt je doelpubliek niet alleen aan, het heeft ook een grote invloed op jouw persoonlijke ranking binnen zoekmachines. Zorg ervoor dat je zoekwoord altijd in de titel staat, een logisch gegeven maar het wordt vaak over het hoofd gezien. Voeg daar een duidelijke en aantrekkelijke meta-description (=korte omschrijving onder je titel binnen Google) aan toe en je bent good to go. Heb je een aantrekkelijke titel en meta-description? Dan is de kans groter dat je pagina wordt aangeklikt. Klikken bezoekers jouw zoekresultaat open en blijven ze dan ook nog eens voor een langere tijd op jouw website(pagina), dan is dit voor Google een indicatie dat je pagina een goed resultaat vormt om te tonen.
Duidelijke websitestructuur voor een goede SEO
Een duidelijke websitestructuur, het lijkt een evidentie maar dat is het alles behalve. Geraak je als bezoeker verdwaalt op een website? Dan zal Google er al helemaal niet aan uit kunnen, het indexeren van de website verloopt in dat geval erg moeizaam. Start met een sitestructuur op papier, welke pagina’s komen in het hoofdmenu en welke pagina’s in een subcategorie. Een opbouwende en hiërarchische structuur zorgt voor meer gebruiksgemak. Bied je binnen je organisatie bijvoorbeeld 3 specifieke diensten aan? Kies er dan voor om die 3 diensten in het menu te plaatsen en zet ze niet alle drie onder de noemer ‘diensten’.
Ook breadcrumbs zorgen voor meer duidelijkheid op vlak van navigatiestructuur. Ze zijn niet enkel handig voor je gebruiker om terug te keren naar de voorgaande pagina, ook zorgen ze voor een snellere en betere indexering van je pagina’s.
Keyword cannibalization en duplicated content
Keyword cannibalization betekent dat meerdere webpagina’s binnen jouw website worden gebruikt voor eenzelfde zoekwoord. Ik hoor je denken, ‘meerdere pagina’s zorgen toch voor meer zoekresultaten?’. Neen, want Google gaat op termijn niet weten welke pagina het meest relevant is. Het is zelfs zo dat Google dit afstraft, dus bye bye slimme denkwijze en bye bye aan al dat extra werk dat je spendeerde aan de opmaak van die verschillende webpagina’s.
Hetzelfde geldt voor duplicated content, dit betekent dat dezelfde pagina onder 2 verschillende URLs te vinden is. Zoekmachines zien in dat geval dus twee of zelfs meerdere pagina’s die dezelfde URL bevatten. Ook hier gelden dezelfde voorwaarden, in het geval van duplicated content is het voor Google (en andere zoekmachines) onduidelijk welke pagina in de zoekresultaten moet verschijnen en welke niet. Er is veel onduidelijkheid omtrent de originele pagina met als uiteindelijk gevolg dat je een lagere positie krijgt en minder verkeer naar je website.
Lokale SEO
Voor jouw organisatie is het belangrijk dat Google jouw bedrijfslocatie en gegevens kent. Hierdoor is de kans groter dat je organisatie en/of product bij lokale zoekopdrachten wordt getoond in de zoekresultaten van Google of binnen Google Maps zelf. Neem je contactgegevens op in de structured data, zo zijn je bedrijfsgegevens ‘beter’ leesbaar en wordt de locatie van je organisatie nauwkeuriger bepaald.
Daarnaast vormt jouw profiel op Google Mijn Bedrijf een belangrijke schakel. Potentiële klanten hebben op die manier sneller toegang tot verschillende details over jouw onderneming, denk hierbij aan telefoonnummer, openingsuren, website of routebeschrijving. Gaan mensen in de buurt op zoek naar jouw product of dienst, bevinden ze zich in de buurt van jouw organisatie én hebben ze hun locatievoorzieningen opstaan, dan toont Google automatisch een aantal bedrijven die meteen verschijnen onder de advertentieruimte binnen Google.
Uiteraard zijn er nog tal van andere zaken waar je rekening mee dient te houden, maar houd bovenstaande zaken in het achterhoofd en je komt al een heel eindje verder!