Voor Kingfisher marketing is de klik met klanten enorm belangrijk. “Een klik zorgt er onder andere voor dat je de klant en zijn verhaal goed begrijpt, zo wordt het resultaat alleen maar beter”, zegt zaakvoerster Tamara Bergmans. De opbouw van een goede klantenrelatie heeft tijd en vertrouwen nodig. We doen uit de doeken hoe je op verschillende manieren aan die sterke klantrelaties kan werken door middel van marketing en communicatie.
Tamara: “Het begint al vanaf het moment de klant nog geen klant is. De potentiële klant surft eerst naar je website en werpt een blik op je sociale media. Daarom is het belangrijk om je toekomstige klant meteen te boeien. Dat doe je door informatie te delen die interessant is voor hem of haar én door je echte zelf te tonen. Zo bouw je geleidelijk aan klantrelaties uit.”
Voelsprieten
Om een goede vertrouwensband op te bouwen, voeren we uitvoerige gesprekken met onze klanten. We steken als het ware onze voelsprieten uit en voelen vrij snel aan wanneer de waarden van een klant overeenkomen met de onze. Wanneer we met een klant in zee gaan, vormen we per klant een dedicated subteam dat onder andere bestaat uit een copywriter, marketing coördinator, grafisch ontwerper en online specialist.
Tamara: “We hebben op regelmatige basis gesprekken met onze klanten om goed op de hoogte te blijven. Om zelf voeling te blijven hebben met de klanten, ga ik als zaakvoerster vaak mee. Dat persoonlijk contact blijft een must. Bovendien haal ik daar zelf ook heel veel energie uit.”
Automatische e-mails
Om niet enkel emotioneel maar ook rationeel te kunnen handelen, werken we ook met een CRM-systeem.
Tamara: “Het systeem brengt alle interacties met het bedrijf in kaart. We zien welke bedrijven naar onze website surfen en waar ze op klikken. Als ze informatie opvragen, vertrekken er een aantal automatische e-mails. Die e-mails zijn afgestemd op de pagina’s die ze bezocht hebben. We voeden iemand met informatie waarvan je weet dat die hen interesseert. Dit systeem introduceren we ook bij klanten. Enkel e-mails uitsturen is natuurlijk niet voldoende, persoonlijk contact blijft key.”
ER SAMEN INVLIEGEN?
Benieuwd naar wat een CRM-systeem voor jouw bedrijf kan betekenen?