Artificiële intelligentie (AI) gaat vlot over de tongen dezer dagen. Een ver-van-mijn-bedshow waar je liever niet mee te maken hebt, zeg je? Toch spring je maar beter mee op de kar. De mogelijkheden van AI zijn namelijk eindeloos. Ook in het digitale landschap zorgt het voor verschuivingen. We vertellen je in deze blog hoe je AI in marketing kan gebruiken om je content naar een hoger niveau te tillen.
Wat is AI?
First things first, wat is AI nu precies? Artificiële intelligentie (of kunstmatige intelligentie) is een verzamelnaam voor slimme machines, software en apparaten die geheel zelfstandig problemen kunnen oplossen. Deze kunstmatige intelligentie is vergelijkbaar met wat de mens kan, maar werkt vaak sneller, preciezer en houdt rekening met veel variabelen. Het voedt zich met data die de mens hen geeft, ook wel machine learning genoemd. Vooraleer je panikeert en in het wilde weg “End of the world!” begint te brullen, zover is het gelukkig nog niet. De slimme machines zijn zich niet bewust van de taken die ze uitvoeren, maar volgen bepaalde patronen. Ze worden wel steeds beter in het herkennen van deze patronen en leren uit hun eigen fouten.
AI in het dagelijkse leven
Toch kom je in het dagelijks leven al veel in contact met AI, zonder je daar misschien echt bewust van te zijn. Zo schotelt Netflix je films voor die bij jou passen op basis van je kijkgedrag. Of zet je die belangrijke afspraak in je agenda door simpelweg je buddies Siri of Google aan te spreken. Maar het gaat verder dan die leutige toepassingen. AI is namelijk een klasbak in het vinden van verbanden en kan zo tot de ontdekking komen dat je een verhoogde kans hebt op bijvoorbeeld hartritmestoornissen, epilepsie of slaapapneu, nog voor je de aandoening in kwestie hebt.
Enter AI in marketing
Laten we het eens hebben over hoe je AI in marketing kan inzetten, omdat dát toch onze dada is. De wereld van digitale advertising bleef de voorbije jaren in een rotvaart groeien. Daar heeft AI nog een extra schwung aan gegeven. Waar we vroeger heel wat werk handmatig moesten uitvoeren, is AI erop gericht om deze dagdagelijkse en repetitieve taken te optimaliseren. De tijd die je in het verleden nodig had om grote hoeveelheden data te verwerken, kan dus nu besteed worden aan het analyseren en interpreteren van die data. Zo gebruiken wij bijvoorbeeld Meta Advantage in onze advertentiecampagnes op Facebook en Instagram om maximale resultaten te halen. Dit is AI die op zoek gaat naar de efficiëntste manieren om je campagnedoelstellingen te bereiken. Als marketeer kan je je op die manier focussen op andere taken én creatief met de technologie aan de slag gaan.
Tegenwoordig krijgen we te maken met een wervelwind aan intelligente AI-apps of tools die een overvloed aan mogelijkheden biedt voor vele marketingactiviteiten. Contentcreatie is er daar één van. We sommen enkele handige toepassingen op van AI in marketing.
ChatGPT
ChatGPT behoeft vandaag de dag geen introductie meer. De intelligente chatbot van OpenAI wordt gezien als een manusje-van-alles. Van het schrijven van muzieknummers, het genereren van recepten tot het coderen van een website. Kortweg indrukwekkend te noemen. Hoe je deze AI verder nog kan gebruiken in je marketing? We lijsten een paar mogelijkheden voor je op:
- contentcreatie in de vorm van e-mails, sociale media, blog posts, storytelling;
- Doelgroeponderzoek doen door het verzamelen van data en inzichten (zoals interesses, voorkeuren, gedrag en noden)
- zoekwoordonderzoek doen en het genereren van SEO-vriendelijke titels voor content;
- schrijven van aantrekkelijke productbeschrijvingen voor je doelgroep;
- creëren van klantenquêtes;
- ….
Photoshop Autofill
De ‘Content Aware Fill’ in Adobe Photoshop biedt de mogelijkheid om zonder enige moeite ongewenste objecten te verwijderen die je foto verpesten. Je vertelt Photoshop wat je wil verplaatsen of verwijderen en de AI-toepassing doet de rest. Het selecteert pixels rond het object en vult de ruimte. Call it magic!
Wix ADI
Ontbreekt het je aan technische vaardigheden en tijd om een website op te zetten? Dan schiet WIX ADI je te hulp. Het is een op AI gedreven websitebouwer die het hele proces van concept tot afwerking uit handen neemt via zijn innovatieve AI assistent. Het helpt je onder andere bij het creëren van visueel aantrekkelijke landingspagina’s en webwinkels.
AI power mode in StoryChief
Last van een ‘writers block’? I don’t think so! StoryChief, een content marketing platform, heeft een handige functie genaamd ‘AI Power Mode’. Daarmee schrijf je gemakkelijk SEO-geoptimaliseerde en plagiaatvrije content, blogs, artikels, sociale media berichten en zoveel meer. Contentcreatie voor social media was nog nooit zo simpel!
Midjourney
Midjourney zet tekstbeschrijvingen (prompts) om in hoogwaardige afbeeldingen die je voor veel doeleinden kan gebruiken. Het kan daarbij gaan om opvallende afbeeldingen voor je blog posts, sociale media, e-books, logo’s en flyers. De prompts die je ingeeft kunnen kort en simpel zijn of lang en gedetailleerd. Op basis hiervan zal Midjourney 4 afbeeldingen genereren die je nog verder kan opschalen of variëren.
Allemaal goed en wel, maar...
Er valt nog een kleine kanttekening te plaatsen bij dit hele gebeuren. Kan je met AI in marketing heel wat tijd besparen en taken uit handen geven? Absoluut! De technologie is revolutionair, maar enkel op z’n sterkst als je er op een constructieve manier mee samenwerkt. De menselijke touch blijft essentieel. Hoewel het ons zeker helpt bij het uitvoeren van onze taken, blijft het belangrijk om kritisch om te gaan met de gegenereerde inzichten en content. Als specialist achter het scherm is het onze taak om AI te voeden met de juiste (creatieve) input. We zijn een belangrijke pion in het neerzetten van kaders en het strategisch gebruik van deze tools.