Luister jij wel eens naar een podcast? De populariteit van het audiologisch medium boomt de laatste jaren. Bovendien zijn podcasts vaak nog reclamevrij. De mogelijkheden voor je marketing en communicatie zijn dus eindeloos. In deze blog lees je hoe en waarom je podcasts in je marketingstrategie moet integreren.
Podcasts zijn niet langer enkel voor een nichepubliek, 29% van de Belgen luistert naar de audiofragmenten. Het aandeel Belgische podcastluisteraars stijgt daarmee jaar na jaar. Dat blijkt uit het eerste nationale Belgische podcastonderzoek van Ipsos. De gemiddelde podcastluisteraar is eerder jong, tussen de 18-35 jaar. Toch is er een aanbod voor elke leeftijdscategorie. Audio on demand eist zo een steeds belangrijkere plek op in het medialandschap.
Waarom podcasts in je marketingstrategie?
Benieuwd waarom je podcasts moet toevoegen aan je marketingstrategie? Podcastexperte Lynn Mikolajczak vertelt:
“Het interessante aan podcasts is dat het zoveel mogelijkheden biedt, zowel op het vlak van content marketing, PR als personal en corporate branding. Met podcasts kunnen ook bedrijven op een heel authentieke manier boeiende content creëren en het juiste publiek bereiken.”
Advertentiemogelijkheden
Het verdienmodel van podcasts staat nog niet op punt, de meeste podcasts maken nog geen gebruik van advertenties. Toch begint dat stillaan te veranderen. Hier ligt dan ook een kans als bedrijf om je product of dienst aan de man te brengen. Door te adverteren op podcasts, bereik je een specifieke doelgroep met interesses die aansluiten bij jouw dienst of product.
Storytelling
Met een podcast kan je letterlijk een verhaal vertellen. Het is een goede manier om je expertise in jouw sector te delen met luisteraars die geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Vertel bijvoorbeeld meer over de geschiedenis van jouw product of dienst, nodig een expert uit of deel getuigenissen van klanten.
Overal aanwezig
Eén van de grootste voordelen van podcasts in je marketingstrategie? Je bent overal aanwezig, ook op unieke momenten. Podcastluisteraars luisteren op de meest uiteenlopende tijdstippen: in de auto, tijdens het strijken, op het werk tijdens de pauze, … Of je nu zelf een podcast lanceert of in advertenties verschijnt, jouw bedrijf wordt opeens overal gehoord. Dat is zonder twijfel een unicum in het medialandschap.
Trouwe doelgroep
In het totale bereik zijn podcasts nog uitgesproken kleiner dan live radio of muziek via streaming, maar daartegenover staat een trouw doelpubliek. Eerdere CIM-studies bevestigden een opbouw van het publiek zonder veel uitstroom. Heb je je doelpubliek te pakken? Dan blijven ze dus maar al te graag luisteren.
Geloofwaardigheid
Een ander belangrijk voordeel van podcasts in je marketingstrategie is de geloofwaardigheid. De consument beschouwt podcasts als even geloofwaardig als een ander medium zoals radio, TV en kranten. Meer zelfs: podcasts krijgen op vlak van geloofwaardigheid, gemiddeld de beste score (6,6/10) in vergelijking met TV (6,4/10), radio (6,5/10) en kranten (6,4/10), volgens de studie van Ipsos.
Zelf aan de slag
Wil je zelf aan de slag met een podcast over jouw niche? We delen graag enkele tips.
- Kwalitatief
Kwaliteit boven kwantiteit. Zorg ervoor dat jouw podcast echt een meerwaarde biedt voor je doelpubliek. Liever één keer in de maand een kwalitatieve podcast uitbrengen, dan wekelijks iets dat de aandacht niet vasthoudt. - Authentiek
Bij dit medium heb je enkel je stem of geluidsfragmenten om uit te putten. Het is meer dan ooit belangrijk dat je authentiek bent in wat je vertelt en hoe je het vertelt. Overdrijf dus niet, maar blijf gewoon jezelf. Gebruik ook enkel geluidsfragmenten die je zelf opnam of waar je expliciet toestemming voor hebt om deze te gebruiken. - Timing
Timing is alles. Een podcast kan 20 minuten tot bijna een uur duren. Onze tip? Begin klein, beter korte, behapbare audiobestanden dan langdradige fragmenten waarbij je doelpubliek afhaakt. - Gastspreker
Wil je wat meer dynamiek in je podcast brengen? Nodig een gastpreker uit. Je kan hem of haar interviewen. Zo krijgt de luisteraar ook het perspectief van een andere expert of kenner mee.