The war for talent is meer dan ooit werkelijkheid. Veel bedrijven zijn op zoek naar nieuwe medewerkers. Maar die lege vacatures invullen, is niet evident. Onze ultieme tip? Authentieke communicatie! Je toekomstige medewerkers weten zo meteen waar ze straks terechtkomen. Zo pak je dat aan.
De dikke Van Dale beschrijft ‘authentiek’ als: ‘betrouwbaar, geloofwaardig; = echt.’ Met authentieke communicatie laat je dus zien waar je bedrijf voor staat, toon je betrouwbaarheid én ben je geloofwaardig. Wist je dat 75% van de kandidaten jouw bedrijf online opzoekt voordat ze solliciteren? Het loont dus de moeite om in je communicatie écht te tonen wie je bent.
Bovendien creëer je zo een natuurlijke filter voor je bedrijf en trek je mensen aan die passen binnen jouw onderneming. Kan een kandidaat zich niet vinden in jouw bedrijfscultuur en -communicatie? Dan hoef je geen cv te verwachten in je mailbox. Het tegendeel is ook waar. Herkent de sollicitant zich in jouw bedrijf? Dan zal die zich ook kandidaat stellen.
Zo communiceer je authentiek:
1. Definieer je kernwaarden
Authentieke communicatie begint bij de kernwaarden van jouw bedrijf. Waar sta jij voor? Wat vind je belangrijk? Wat onderscheid jouw bedrijf van de concurrentie? Het is belangrijk dat je die waarden definieert want aan de hand daarvan ga je straks je communicatieplan opstellen. Let op: verval niet in clichés. Waarden als ‘professioneel’ en ‘kwaliteit’ zijn open deuren. Ze zeggen niet heel veel en zijn open voor interpretatie. Kies voor kernwaarden die net iets anders zijn en waarmee je je onderscheidt van de concurrentie.
Tip: ga eens te rade bij je huidige medewerkers. Waarom kozen zij voor jouw bedrijf? Wat maakt het bedrijf uniek? Ga aan de slag met hun feedback.
2. Draag die waarden uit
Als je je kernwaarden kent, kan je ze communiceren naar de buitenwereld. Laat ze terugkomen in al jouw (online) communicatie. Toon ze in jouw brand story op je website en verwerk je waarden op je sociale media kanalen. Je hoeft niet letterlijk te zeggen dat je pakweg collegialiteit en veiligheid hoog in het vaandel draagt. Breng de boodschap subtiel over. Plaats een post op Facebook als jullie op teambuilding zijn of creëer een blog op je website waarin je aanhaalt welke veiligheidsregels jouw bedrijf in acht neemt. Prop niet al je kernwaarden in één communicatie uiting maar focus steeds op één waarde tegelijk.
3. Toon je gezicht
Mooi die productfoto’s en berichten over technische specificaties, maar toekomstige sollicitanten hebben er niet veel aan. Ze willen de mensen achter de producten en diensten leren kennen. Letterlijk dan. Toon je gezicht! Kies voor productfoto’s met medewerkers op, vraag een foto bij een klantgetuigenis en geef af en toe wat meer informatie over je team. Natuurlijk zijn jouw producten en diensten belangrijk, maar zorg voor die menselijke touch.
Zo plaatsten wij onlangs nog een post waar we ‘de gezichten achter de pc’s’ in de picture zetten:
4. Doe wat je belooft
Als je iets belooft, moet je dat ook doen, zeker wanneer het gaat over authentieke communicatie. Is één van jouw kernwaarden ‘aandacht voor het milieu’ of ‘duurzaamheid’? Toon dat dan ook. Laat de initiatieven zien die jouw bedrijf neemt voor het milieu: plaats een blog over jouw state-of-the-art recyclageproces, deel een post over je nieuwste milieucertificaat of schrijf een klantcase waarin duurzaamheid centraal staat. Zo boost je je geloofwaardigheid.
5. Schakel je medewerkers in
De beste ambassadeurs, dat zijn je huidige medewerkers. Niets zo authentiek als tevreden collega’s die positieve ervaringen delen over het werken in jouw bedrijf. Schakel je medewerkers in en creëer testimonials voor al je kanalen. Dat deden we al voor onze klant Madolex, een Genks detacheringsbedrijf van onderhoudstechniekers en hogere technische profielen. We maakten videogetuigenissen van meerdere medewerkers en gebruikten die in de rekruteringsadvertenties. Ontdek hier hoe we dat aanvlogen.