Als Nederlandse ondernemer is het een spannende stap je merk te lanceren in België. België heeft namelijk een divers cultureel landschap en een meertalige bevolking wat België een uitdagende markt maakt. Toch brengt de overgang naar een nieuwe markt uitdagingen met zich mee zoals culturele verschillen, taalbarrières en lokale concurrentie. In deze blog bespreken we 3 do’s en 3 don’ts om je te helpen met het succesvol introduceren van je merk in België. Van het begrijpen van de markt en het opbouwen van lokale partnerschappen tot het vermijden van veelvoorkomende valkuilen. Ontdek hoe je een sterke start maakt en een blijvende indruk achterlaat op de Belgische markt.
JE MERK INTRODUCEREN IN BELGIË: WHAT (NOT) TO DO
DO'S
- Marktonderzoek: voordat je je merk lanceert in België, is het essentieel om een grondig marktonderzoek uit te voeren. Stel dat je een Nederlands bedrijf bent dat duurzame kleren verkoopt en de Belgische markt wil betreden. Dan kan je door marktonderzoek te doen, ontdekken dat er in België een groeiende vraag is naar ethische kledij en dat vooral onder jongere consumenten. Dat inzicht helpt je bij het afstemmen van je marketingstrategie en productaanbod op de behoeften van de Belgische markt.
- Vertalingen van hoge kwaliteit: investeer in professionele vertalingen om taalbarrières te overbruggen en je merkboodschap nauwkeurig over te brengen. Online vertaaltools weten veel, maar wanneer het op taalgevoeligheden aankomt, schakel je best een native speaker in.
- Lokale partnerschappen: werk samen met lokale influencers, bedrijven en distributeurs om je merk bekendheid te geven en je producten of diensten effectief op de (Belgische) kaart te zetten. Door hun lokale invloed helpen ze je een authentieke en betrouwbare uitstraling te geven bij Belgische consumenten.
DON'TS
- Negeren van taalverschillen: onderschat het belang van taal in België niet. Vermijd het gebruik van enkel Nederlands want daarmee loop je meer dan de halve Belgische markt mis. Zorg dat je communicatie in zowel Nederlands, Frans als Duits beschikbaar is.
- Gebrek aan aanpassingsvermorgen: je betreedt een volledig nieuwe markt. Je kennis daarvan staat nog niet op punt. Wees bereid je strategie aan te passen op basis van feedback en markttrends. Flexibiliteit is essentieel om succesvol te zijn in een nieuwe markt.
- Stereotypes gebruiken: vermijd stereotypering in je marketingcampagnes en respecteer de veelzijdigheid van de Belgische cultuur. De diversiteit van de Belgische markt is niet te onderschatten. Scheer dus niet iedereen over dezelfde kam en laat veralgemeningen achterwege. Bovendien zijn ze vaak te simplistisch, onnauwkeurig en worden ze als beledigend ervaren.
Kan je niet wachten om België binnen te fladderen met je product of dienst? Kingfisher marketing heeft de expertise in huis om je merk succesvol te introduceren in België. Ontdek hoe we dat voor Mekano deden!