(Potentiële) klanten moeten een emotionele connectie voelen met je bedrijf en andersom. Is die klik er? Dan is de kans groter dat ze jou boven je concurrenten verkiezen. Yes, jij hebt er weer een nieuwe klant bij! Maar hoe maak je de klik met de klant? Wij geven tips.
Herkenning en vertrouwen
Wist je dat bedrijven die inzetten op de emotionele connectie tot 85% meer verkoop genereren? De twee belangrijkste ingrediënten voor die emotionele klik met de klant zijn herkenning en vertrouwen. Herkenning creëer je met een sterk merkverhaal. Wat maakt jou uniek? Wat onderscheidt jou van de concurrentie? Kies in je verhaal voor herkenbare waarden en normen. Ben je een familiebedrijf en is een persoonlijke aanpak heel belangrijk? Vermeldt dat dan zeker in je merkverhaal! Je klanten leren je bedrijf zo beter kennen én begrijpen. Zorg er wel voor dat je verhaal authentiek is. Wat je belooft moet je natuurlijk ook kunnen waarmaken. Vertrouwen is immers essentieel. Ook reviews en klantgetuigenissen zijn een goede manier om meer vertrouwen te creëren.
Raakvlakken
Wanneer klanten zich herkennen in jouw waarden normen ontstaan er raakvlakken. Je klant zal denken: “Ja daar kan ik mij in vinden” of “Amai, dat is exact hoe ik het zie.” Vindt jouw klant het belangrijk om zijn of haar ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden? Dan gaat het klikken als je bedrijf zich ook inzet voor de planeet. Of focus jij je op een open bedrijfscultuur en creativiteit? Een klant met een creatieve geest, zal sneller verkocht zijn.
Het tegendeel is natuurlijk ook waar. Deel je harde feiten mee en is je tone of voice eerder formeel? Iemand die liever persoonlijker wordt aangesproken, zal minder snel met jou in zee gaan. Die waarden en USP’s zijn dus bepalend voor de klik. Toch is het belangrijk dat je altijd trouw blijft aan jezelf, hou dat zeker in je achterhoofd.
Kleurrijke persoonlijkheden
We hebben allemaal onze eigen persoonlijkheid, ook jouw klanten. Door de verschillende persoonlijkheden te herkennen, kan je je communicatiestijl aanpassen aan de klant. De samenwerking zal voor je klant meteen vertrouwd aanvoelen. Het DISC-model kan je daarbij helpen. DISC staat voor Dominant, Interactief, Stabiel en Calculerend. Bij elke letter hoort een kleur: rood (dominant), geel (interactief), groen (stabiel) en blauw (calculerend). Is jouw klant blauw? Dan denkt hij heel rationeel en focust hij op cijfers. Heb je te maken met een groene klant? Dan is samenwerken de boodschap. Groene persoonlijkheden voelen zich graag ondersteund en begrepen. De gele klant is dan weer heel enthousiast en positief ingesteld. Een kort overzicht van elk persoonlijkheids- of vergadertype:
- Rode klant (Dominant): De rode klant is assertief en houdt van een directe aanpak.
Jouw communicatie: resultaatgericht en to the point. Communiceer kort en bondig met de je klant. - Gele klant (Interactief): De gele klant is positief en houdt van een enthousiaste benadering.
Jouw communicatie: open en persoonlijk. Toon oprechte interesse in je klant.
- Groene klant (Stabiel): De groene klant is rustig en is een goede luisteraar. Groen wil alles graag samen doen.
Jouw communicatie: doordacht en concreet. Stel je klant op zijn of haar gemak. - Blauwe klant (Calculerend): De blauwe klant is rationeel en punctueel.
Jouw communicatie: formeel en gedetailleerd. Je klant houdt van cijfergegevens.
Je kan jouw communicatie dus aanpassen aan het persoonlijkheidstype dat je herkent. .Je klanten voelen zich op die manier begrepen en de klik komt vanzelf.