facebook_pixel

Ons op de voet volgen?

Kies welk kanaal jouw voorkeur heeft!

Post

Beken kleur met een sterk merkverhaal

Een merkverhaal of brand story is essentieel om je merk op de kaart te zetten. Een sterk merkverhaal creëert betrokkenheid bij je doelgroep. Wist je dat emotioneel betrokken klanten je product of service drie keer sneller aanraden. Ze stappen bovendien minder snel over naar de concurrentie. Maar hoe schrijf je een sterk verhaal over je merk? Wij geven tips:

Het stappenplan

Een sterk merkverhaal is een korte tekst van een paar alinea’s die de ziel van je brand omschrijft.  Het doel van een brand story? Een positieve uitstraling geven aan je merk. Het verhaal dat je merk of bedrijf uitstraalt, bepaalt immers het vertrouwen van (potentiële) klanten.

Hoe begin je eraan?

  1. Bepaal jouw belangrijkste kernwaarden en de boodschap
    Benadruk de waarden waarmee je wil dat klanten zich identificeren
  2. Vraag aan je medewerkers hoe zij denken over je bedrijf
    Wat maakt jouw bedrijf uniek volgens hen?
  3. Ga aan de slag met de antwoorden

Vier verhaalvoorwaarden

Als je alle info hebt verzameld, kan je beginnen met schrijven.
Er zijn een paar voorwaarden waar je merkverhaal aan moet voldoen:

  1. Herkenbaarheid
    Jouw merkverhaal moet herkenbaar zijn, voor klanten én medewerkers. Kies voor waarden waar mensen zich mee kunnen identificeren.
  2. Consistentie
    Gebruik je merkverhaal consistent in woord én beeld. Van websiteteksten tot sociale media berichten, zorg ervoor dat je verhaal terugkomt in je communicatie. Focus je in jouw brand story op de persoonlijke aanpak van je bedrijf en de gezellige werksfeer? Gebruik dan beelden van jouw opgewekte medewerkers of van een warm klantencontact.
  3. Onderscheidend
    Zorg ervoor dat je je onderscheidt van de concurrentie. Een algemeen merkverhaal over een goed product biedt geen meerwaarde. Ga op zoek naar wat jouw bedrijf uniek maakt. Is het de extra service die je (gratis) levert? Of is jouw employer branding juist heel vernieuwend? Deel die dingen met de wereld.
  4. Authenticiteit
    Last but not least, creëer een authentiek verhaal. Wat je schrijft, moet je ook waarmaken natuurlijk. Blijf dicht bij jezelf en maak geen loze beloftes. Authenticity is key.

Het vertellen van verhalen geeft betekenis aan het leven. Een bedrijfsverhaal is dé ideale manier om betekenis te geven aan het bestaan van jouw bedrijf. Klanten leren je organisatie op die manier beter kennen én begrijpen. Ook jouw medewerkers zijn meer emotioneel betrokken dankzij het merkverhaal, wat jouw interne communicatie alleen maar ten goede komt.

Wil je een sterk merkverhaal schrijven voor je bedrijf, product of dienst?