“Een gewaarschuwd man is er twee waard”, zeggen ze. Je kan niet genoeg communiceren over veiligheid op de werkvloer, maar hoe doe je dat juist? In deze blog nemen we je onder onze vleugels bij het opstellen van een impactvol veiligheidscommunicatieplan. Lees snel verder!
Veiligheid op de werkvloer
Veiligheid is een must op de werkvloer. Allereerst bescherm je je medewerkers. Daarnaast boost je de productiviteit en efficiëntie, werknemersbetrokkenheid en de reputatie van je bedrijf. Ook verlaag je kosten zoals medische of juridische kosten bij arbeidsongevallen. Investeren in een impactvol veiligheidscommunicatieplan rendeert! Kingfisher marketing is ervaren in veiligheidscommunicatie en die kennis delen we graag.
Vliegroute naar een veiligheidscommunicatieplan
1. Doelstellingen opstellen
Zoals altijd is het belangrijk ergens naartoe te werken. Denk na over wat je concreet wil bereiken en leg doelstellingen vast. Belangrijk: stel je doelstellingen smart op. Smart staat voor:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realistisch
- Tijdgebonden
2. Doelgroep identificeren
Ook in je eigen organisatie zitten verschillende doelgroepen. Bepaal die eerst voordat je aan je communicatie begint. Om zo effectief mogelijk te communiceren, pas je je boodschap aan per doelgroep. Je personeel op de productieafdeling ervaart namelijk andere risico’s dan medewerkers aan hun bureau of de leidinggevenden in je bedrijf.
3. Veiligheidsrisico’s vastleggen
Analyseer de specifieke veiligheidsrisico’s binnen je organisatie. Wat zijn de potentiële gevaren en bedreigingen waarmee je personeel te maken krijgt?
4. Boodschappen noteren
Creëer duidelijke boodschappen. Ze moeten de essentiële veiligheidsinformatie overbrengen, maar ook blijven hangen! Ontdek hoe we dat voor drankenfabrikant en -afvuller Konings aanvlogen!
5. Communicatiekanalen bepalen
Identificeer de meest effectieve communicatiekanalen. Werk je met posters of meetings? Is een training nodig of is een e-mail voldoende? Dat varieert sterk per doelgroep en in welke mate veiligheid en preventie al een thema is op je werkvloer.
6. Verantwoordelijkheden toewijzen
Een (communicatie)plan zonder uitvoering is zoals een kaart zonder bestemming, een recept zonder ingrediënten of een puzzel zonder stukjes … zinloos! Het communicatieplan geldt voor iedereen, maar wijs personen aan die het plan beheren en de uitvoering ervan opvolgen.
7. Feedbackmechanismen opzetten
Hoe je weet of je inspanningen lonen? Zet feedbackmechanismen op. Dat kan via e-mail, anonieme meldingen, focusgroepen, apps … Door te luisteren naar de betrokkenen versterk je de veiligheidscommunicatie en de betrokkenheid van je medewerkers.
8. Testen en evalueren
Voer regelmatig tests en evaluaties uit om de effectiviteit van het communicatieplan te beoordelen. Is de communicatie voor iedereen duidelijk? Hoe effectief is het veiligheidscommunicatieplan? Het is belangrijk daarbij stil te staan en het plan bij te sturen op basis van de resultaten.
9. Continu bijwerken
Hou het veiligheidscommunicatieplan up-to-date. Veiligheidsrisico’s en communicatiebehoeften liggen niet vast en kunnen veranderen doorheen de tijd.
10. Crisiscommunicatie voorbereiden
Ten slotte is je veiligheidscommunicatieplan pas compleet met crisiscommunicatieplanning. Daarin bereid je communicatie voor en leg je procedures vast voor communicatie in noodsituaties. Het is op zo’n momenten meer dan ooit van belang helder te communiceren, paniek te minimaliseren en de juiste acties te ondernemen om de veiligheid van je medewerkers te waarborgen.
Met die stappen geef je vorm aan je veiligheidscommunicatieplan. Natuurlijk is zo een plan geen one size fits all. Een communicatieplan verschilt sterk per organisatie, bedrijfscultuur, branche … Kingfisher marketing werkt een veiligheidscommunicatieplan uit op maat van jouw organisatie.
ER SAMEN INVLIEGEN?
Kingfisher marketing zet onderbouwde veiligheidscommunicatie op poten!