In de huidige ‘war for talent’ is het belangrijk om jezelf als werkgever op een aantrekkelijke manier voor te stellen en je te onderscheiden van de rest. Daarnaast wil je een stimulerende werkomgeving creëren om je bestaande werknemers aan boord houden. Hoe krijg je dat allemaal voor elkaar? Wij kennen het antwoord: investeren in krachtige employer branding. In deze blog vatten we het concept samen en delen we 5 krachtige employer branding cases die je zeker zullen inspireren.
Wat is een employer brand of werkgeversmerk?
Employer branding vertoont sterke gelijkenissen met traditionele branding, waarbij je de waarden van je producten of diensten communiceert naar je doelgroep om hen aan te trekken. Op dezelfde manier tracht je met employer branding je bedrijf te positioneren als een gewilde werkgever op de arbeidsmarkt. Kortom, het draait om de uitstraling die je als werkgever hebt bij je huidige, toekomstige en potentiële werknemers.
Je bouwt aan een werkgeversmerk om huidige werknemers te behouden (employee branding) en nieuw talent aan te trekken (employer branding). Vaak ontstaat de verwarring dat employer branding enkel gericht is op externe communicatie. In werkelijkheid gaat het erom dat je ook daadwerkelijk een goede werkgever bent, zowel voor huidige als toekomstige medewerkers. Practise what you preach, of met andere woorden: extern winnen is intern beginnen. Als medewerkers positief zijn over je organisatie, zullen ze optreden als ambassadeurs. Dat versterkt je werkgeversmerk.
Waarom is employer branding belangrijk?
What’s in it for me? Dat is de vraag die kandidaten zich stellen voordat ze besluiten om voor jouw bedrijf aan de slag te gaan. Een nieuwe job kiezen, is een grote beslissing die niet te onderschatten valt. Bovendien hebben talentvolle werknemers meer keuze dan ooit tevoren. Daarom loont het om te investeren in employer branding. Nog niet helemaal overtuigd? Hier zijn nog enkele redenen:
- Top of mind bij nieuw talent: Door een aantrekkelijk loonpakket, boeiende doorgroeimogelijkheden en flexibele opties voor thuiswerk te bieden, kun je jezelf als werkgever van je beste kant laten zien. Hierdoor sta je direct bovenaan het lijstje voor sollicitanten.
- Toename van spontane sollicitaties: Een lading spontane sollicitaties? Je ziet ze vast graag komen. Ze zijn meer dan welkom om interne vacatures snel en proactief in te vullen, waardoor ze flexibeler kunnen opereren.
- Gelukkige werknemers als ambassadeurs: Werknemers die graag aan de slag zijn in jouw bedrijf zijn meer betrokken en enthousiast. Ze delen graag de positieve aspecten van jouw organisatie op sociale media en bevelen je aan als werkgever bij vrienden en kennissen.
- Lagere wervingskosten en behoud van personeel: Met een sterk werkgeversmerk trek je veel geïnteresseerde kandidaten aan, waardoor je sneller kan aanwerven tegen lagere kosten. Daarnaast zorgt de binding met het huidig personeel ervoor dat ze minder snel vertrekken, wat de kosten voor training en vervanging verlaagt.
5 geweldige employer branding cases
Laten we eens duiken in interessante employer branding cases. Het is geen toeval dat ’s werelds grootste bedrijven uitstekende voorbeelden bieden. Hoewel employer branding vaak begint met een pakkende video, gaat het verhaal veel verder dan dat. Het is belangrijk dat wat je uitdraagt ook overeenkomt met je bedrijfscultuur.
Hieronder vind je enkele inspirerende voorbeelden om je volgende employer branding campagne vorm te geven:
Hoe ziet een typische werkdag eruit bij de techgigant Google? Verschillende ‘Googlers’ vanuit het hele bedrijf delen wat werken bij Google zo boeiend en betekenisvol maakt.
Google beheerst de kunst van employer branding tot in de puntjes. Het is algemeen bekend dat mensen graag bij Google aan de slag te gaan. Elk jaar ontvangt het bedrijf zo’n drie miljoen sollicitaties.
Google heeft zelfs zijn eigen Hollywoodproductie: The Internship. De film volgt twee veertigers die een baan krijgen bij Google. De filosofie van het merk en de bedrijfscultuur komen duidelijk naar voren in de film. Een straffe employer branding campagne als je het ons vraagt!
Nog leuk om te weten: Google introduceerde het 70/20/10-principe onder de werknemers. Volgens dat principe besteedt een werknemer 70% van zijn werktijd aan toegewezen taken, 20% aan het vormgeven van eigen ideeën en 10% aan training.
Shopify
Het E-commerceplatform Shopify geeft een unieke draai aan employer branding. Ze pakken het op een ludieke manier aan door bij jou te solliciteren en niet andersom. Met cijfers laten ze zien waarom jij en zij de ideale match vormen. Op die manier toont het bedrijf dat ze op gelijke hoogte staat met hun (toekomstige) medewerkers. Slim bedacht!
Chewy
Chewy is een webwinkel waar dierenliefhebbers allerlei producten kunnen aankopen voor hun geliefde huisdieren. Het bedrijf blinkt uit in zijn persoonlijke klantenservice en sterke toewijding aan dierenwelzijn. Op die manier weten ze zowel consumenten als potentiële werknemers aan te spreken.
Teambuildings belichten, is een goede manier om potentiële werknemers te laten zien dat werken bij jouw bedrijf meer inhoudt dan je stoel onder tafel schuiven op kantoor. Met posts op sociale media, zoals deze, laten ze niet alleen zien dat ze toegewijd zijn aan dierenwelzijn, maar brengen ze ook hun kernwaarden mooi in beeld. Door initiatieven te koppelen aan de missie van je bedrijf, leg je een solide basis voor een sterk werkgeversmerk.
Heineken
In 2016 lanceerde Heineken hun iconische ‘Go Places’ campagne, die in 2019 in een nieuw jasje werd gestoken met ‘Go Places 2.0’. In deze videoreeks vertellen huidige medewerkers van Heineken over hun ervaringen en functies op verschillende locaties. Het doel van de campagne was om te laten zien dat het merk Heineken draait om de unieke persoonlijkheden en ambities van hun teamleden.
De campagne werd een voltreffer. Volgens Marketing Week zag Heineken een toename van maar liefst 56% in het aantal sollicitaties tijdens de campagne van 2016.
Tony's Chocolonely
Tony’s Chocolonely is een Nederlands bedrijf dat niet alleen bekend staat om hun heerlijke fair-trade chocolade, maar ook om hun duidelijke missie en waarden. Een mooi voorbeeld hiervan is te vinden op de verpakking van hun chocoladerepen. Een Tony’s chocoladereep is niet gelijk verdeeld. Dat symboliseert de ongelijke verdeling van winsten in de chocolade-industrie. Op de binnenkant van de verpakking staat de missie van Tony’s Chocolonely om een wereld te creëren met alleen 100% slaafvrije chocolade, samen met hun strategie om dit doel te bereiken.
Opnieuw een krachtig voorbeeld van employer branding, waarbij de waarden van het bedrijf duidelijk worden gecommuniceerd. Kandidaten die dezelfde passie delen, voelen zich zo op een natuurlijke wijze tot het bedrijf aangetrokken.
Van nice-to-have naar must-have
Hopelijk hebben deze employer branding cases je ideeën gegeven om jouw werkgeversmerk te boosten. In een notendop gaat het erom dat potentiële werknemers je bedrijf leren kennen en om open en eerlijk te delen wie je bent.
Wie in de huidige competitieve arbeidsmarkt niet investeert in een employer brand, dreigt achter te blijven in omzet, aanwervingskosten en algemene productiviteit. Wat ooit als een ‘nice-to-have’ werd beschouwd, is nu dus een noodzaak geworden.
Een sterk employer brand creëren, lukt niet van de ene dag op de andere. Het is een werk van lange adem dat niet beperkt blijft tot een één wervingscampagne, maar het hele jaar door aandacht verdient. Bij Kingfisher marketing mochten we al meewerken aan verschillende employer branding cases, zoals die van Integro, Madolex, of Konings. Elk project kenmerkte zich door een unieke, creatieve en goed onderbouwde aanpak. Neem zeker een kijkje hoe we dat onder handen hebben genomen.