Ook dit jaar is hij er weer: de gratis inhaakkalender voor 2024! Kingfisher marketing helpt je op weg om boeiende content te creëren voor je volgers en (potentiële) klanten. Weet je niet wat je moet plaatsen op je kanalen? Haak in op een themadag die relevant is voor jouw organisatie! We geven ook in deze editie elke maand een waardevolle marketing- of communicatietip weg!
Wat is een inhaakkalender?
Een inhaakkalender is letterlijk “een kalender die inhakers bevat”. Elke maand vind je een lijstje terug van boeiende en ludieke themadagen waarop je kan inhaken. Naast de gekende feestdagen (Nieuwjaar, Driekoningen, Valentijn …) vind je er ook unieke inhakers zoals World Social Media Day, Nationale spaghettidag of Pyjamadag. Schrijf er een krachtige copy bij, creëer een passende visual of maak een TikTok in het thema, et voilà!
Let op: kies enkel themadagen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Haak je te veel in? Dan haken je volgers af.
Less is more
Overdaad schaadt, dat geldt zeker voor inhakers en themadagen. Wees selectief in de dagen waarop je inhaakt. Ben jij een verzekerings- of advocatenkantoor? Dan laat je Pyjamadag beter vliegen. Werkt jouw organisatie in de gezondheidssector? Dan is Wereldgezondheidsdag natuurlijk wel een geschikte inhaker.
Denk goed na
“Bezint eer ge begint”, zegt het spreekwoord. Neem je tijd en denk goed na over welke inhakers je gebruikt in je contentplanning. Welke schrijf je erbij en welke afbeelding(en) pik je eruit? Vergeet ook je hashtags en emoticons niet! Inspiratie nodig? Ontdek hier hoe je de perfecte caption schrijft. Pas je inhaker ook aan op basis van het kanaal waarop je de post plant. Een Boomerang of Reel is ideaal voor Instagram, maar op LinkedIn hou je het beter op een simpele afbeelding.
Creëer structuur
Haak niet in het wilde weg in op themadagen, maar bewaar het overzicht.
Zorg voor structuur en maak een contentplanning waarin je bepaalt:
- op welke onderwerpen je inhaakt
- wie je doelgroep is
- wat het doel is van je post
- wat de inhoud is: copy, afbeelding of video
- wie verantwoordelijk is voor welk onderwerp
Denk aan ad hoc inhakers
Een geboorte, overlijden of ander actueel nieuws? Dat zijn ad-hocinhakers waar je zeker mag op inspelen. Denk ook aan grote (sport)evenementen die dit jaar plaatsvinden en relevant zijn voor jouw bedrijf.