De beste ambassadeurs voor jouw bedrijf? Dat zijn je huidige medewerkers. Door hun positieve ervaringen te delen, maken ze potentiële sollicitanten én klanten warm voor jouw organisatie. Niets zo authentiek als tevreden medewerkers. Zo begin je eraan!
Een ander woord voor ambassadeur is ‘vertegenwoordiger’. Medewerkers die ambassadeurs zijn, vertegenwoordigen dus jouw organisatie en dragen de visie en waarden uit naar de buitenwereld. Die vorm van ambassadeurschap is beter bekend als ‘employee advocacy’. Je collega’s promoten jouw bedrijf door informatie te delen. Dat kan content zijn over jouw producten of diensten, specifieke expertise of een blik achter de schermen van jouw bedrijf. Al deze zaken boosten jouw imago bij toekomstige sollicitanten en klanten. Employee advocacy kan zowel on- als offline gebeuren. Wij verdiepen ons in het online luik.
In 4 stappen naar ambassadeurs
Stap 1: creëer een fijne bedrijfscultuur
Alles begint met een fijne bedrijfscultuur. Je collega’s moeten ook écht graag werken voor jouw organisatie. Ze moeten fier zijn om deel uit te maken van het team. Alleen dan komt het geloofwaardig over wanneer ze content delen. Zet dus in op een open en fijne bedrijfscultuur. Toon oprecht interesse én betrokkenheid naar je medewerkers toe. Focus op een gezellige werksfeer en open bedrijfscultuur. Een toffe teambuilding is daarvoor de ideale tool.
Stap 2: communiceer je visie & kernwaarden
Zorg ervoor dat je medewerkers goed weten waar je bedrijf voor staat. Wat zijn de kernwaarden en wat is de missie en visie van jouw organisatie? Enkel wanneer collega’s het bedrijf door en door kennen, kunnen ze geloofwaardig content delen. Dat kan je doen op verschillende manieren: met een bedrijfspresentatie bijvoorbeeld of toon jouw brand story video tijdens een teammeeting.
Tip: Pols ook eens bij je medewerkers. Welke waarden vinden zij eigen aan het bedrijf? Wat typeert het bedrijf volgens hen? Die input is waardevol om jouw waarden op punt te stellen. Bovendien voelen de collega’s zich op die manier betrokken en gehoord.
Stap 3: maak deelbare content
Deze stap spreekt voor zich. Zorg ervoor dat je medewerkers content hebben om te delen op hun eigen kanalen. Een gedeelde post van een medewerker haalt tot 8x meer engagement dan de oorspronkelijke post van het merk. Maak de berichten die je plaatst op sociale media relevant en leuk om opnieuw te sharen.
Deel je een post over jouw nieuwste productlancering? Tag dan de medewerkers die daaraan meegewerkt hebben of veel met het product in aanraking komen. Is er iemand jarig in het team of viert een collega een jubileum? Zet hem/haar dan eens in de bloemetjes op je kanalen. Belangrijk detail: een gedeelde post komt geloofwaardiger over wanneer de deler er nog iets aan toevoegt. Laat je collega’s dus zeker een status plaatsen wanneer ze een bericht delen.
Stap 4: moedig aan & stel doelen
Berichten, anekdotes of ervaringen delen, mag niet aanvoelen als een extra taak op de to-do lijst. Hou het naturel en forceer zeker niets. Doen je medewerkers dat goed? Dan is een schouderklopje of complimentje zeker op z’n plaats.
Tip: Stel een gemeenschappelijk doel op of maak er een kleine competitie van.
Heb je bijvoorbeeld een lege vacature? Maak je medewerkers dan warm om die te delen op hun eigen kanalen. Als de vacature binnen een bepaalde tijd ingevuld wordt, verdient het team een etentje.