Het online, kloppend hart van je communicatie? Dat is een functionele website. Wist je dat 97% van de mensen wordt beïnvloed door jouw website bij de aankoop van een product of dienst? Laadt de webpagina te traag? Dan haakt 47% af. Een functionele website is dus cruciaal voor jouw organisatie en dit is waarom!
Je website is het kloppend hart of moederschip voor al je bedrijfscommunicatie. Alle content, blogs, e-books, promoties, … zijn gecentraliseerd op één online locatie. Ook al je marketing- en communicatieacties leiden naar dat moederschip. Bij een originele marketingcampagne hoort een aantrekkelijke landingspagina op de website. Een interessante blog delen op sociale media? De link verwijst je door naar de website. Je site is dus de stevigste kapstok om al je marketing- en communicatieactiviteiten aan op te hangen.
Een functionele website vergroot je zichtbaarheid
Een website zorgt, letterlijk en figuurlijk, voor meer zichtbaarheid en geloofwaardigheid. Wanneer je online gemakkelijk vindbaar bent, trek je sneller potentiële klanten aan en genereer je meer verkopen. Toch heeft 13,4% van de Belgische bedrijven nog geen eigen website. Vreemd, stel je maar eens voor dat je als fabrikant van technische auto-onderdelen enkel vindbaar bent op Facebook. Offertes afhandelen via Messenger komt niet heel professioneel over.
Bovendien scoor je hoger in Google dankzij je website. Een geoptimaliseerde website is een cadeau op vlak van SEO (Search Engine Optimization). Hoe meer interessante en kwalitatieve content Google op je website vindt, hoe hoger Google je zal ranken.
Leer je klant kennen
Het surfgedrag van jouw (potentiële) klant kan je gemakkelijk bijhouden op je website. Welke pagina’s bezoekt hij? Haakt hij af bij de registratiepagina? Klikt hij op jouw nieuwste e-book? Met die informatie kan jij je diensten, content of websitebeleving aanpassen op maat van de klant. Je trackt wie je pagina bezoekt en waarop bezoekers klikken. Zo kan je anticiperen en die hot leads omzetten in nieuwe klanten. Klikken bezoekers veel op een bepaalde dienstenpagina? Maak content rond die dienst of stuur een mailing uit met een interessante promotie.
Drie valkuilen
Het ‘hebben van een website’ alleen is niet genoeg. De site moet ook gebruiksvriendelijk én overzichtelijk zijn. (Potentiële) klanten knappen af op:
1. Lelijk design
Zorg ervoor dat je het overzicht bewaart. De website moet in lijn liggen met je huisstijl. Less is more. Ga voor mooie, sprekende beelden en duidelijke call-to-actions.
2. Trage laadtijd
Niets zo vervelend als een website die heel traag laadt. Wist je dat 1 extra seconde laadtijd zorgt voor 7% minder conversie. Een snelle website is dus een must.
3. Slechte optimalisatie
Is je website niet geoptimaliseerd voor weergave op een smartphone? Dat is een grote afknapper. Zorg ervoor dat je website ‘mobile responsive’ is, 28% van de Belgen bezoekt jouw bedrijf namelijk via zijn of haar smartphone.