facebook_pixel
veiligheid op de werkvloer

Ons op de voet volgen?

Kies welk kanaal jouw voorkeur heeft!

Post

Veiligheid op de werkvloer verhogen? Communicatie is key!

De belangrijkste schakels in het bedrijfsproces? Dat zijn je werknemers. Elke dag geven ze het beste van zichzelf en houden ze het bedrijf mee draaiende. Veiligheid op de werkvloer en hen dus een gezonde en veilige werkplek bieden is een vereiste, hierover duidelijk en consistent communiceren is eveneens een belangrijke factor.

Kingfisher marketing legt je uit wat de voordelen voor je bedrijf en je werknemers zijn als je een duidelijk plan van aanpak hanteert. Hen een gezonde en veilige werkplek bieden is dus een vereiste, hierover duidelijk en consistent over communiceren is eveneens een belangrijke factor.

Een investering die zich snel terugverdient

Positief voor je werknemers? Check! Positief voor je imago? Dubbelcheck! Komt je bedrijf in the picture als een veilige werkplek, dan scoor je onmiddellijk goed bij potentiële werknemers of klanten. Bovendien heeft een sterke veiligheids- en preventie policy een gunstige impact op het financiële plaatje. Zo verminder je verzuimkosten. En verzekeringspremies zijn vaak afhankelijk van het aantal ongevallen binnen het bedrijf. Ook voor alle andere stakeholders is veiligheid van cruciaal belang, want zij rekenen op jouw bedrijf.

Samengevat: investeren in veiligheid en dus in de communicatie ervan, heeft tal van voordelen voor zowel je werknemers als je bedrijf:

  • Financieel want je kosten gaan naar beneden
  • Motivatie van je werknemers stijgt want het is belangrijk dat ze zich veilig voelen.
  • Positieve indruk bij potentiële werknemers én klanten. Komt je bedrijf in the picture als een veilige werkplek, dan scoor je onmiddellijk bij potentiële werknemers of klanten.

Communicatie is key

In elk bedrijf is veiligheid belangrijk, maar in bijzondere werksituaties draag je de veiligheid best nog hoger in het vaandel. Voor productiebedrijven of bedrijven die werken met chemische stoffen, die met zware materialen werken of waar gewerkt wordt met heftrucks en machines, is enkel het ter beschikking stellen van beschermende kledij niet voldoende, het is ook noodzakelijk te werken met een veiligheids- en preventieplan. Maar niet elk bedrijf heeft dat nodig. Toch is het ook bij hen belangrijk om een veilige werkplek te creëren en te communiceren over de potentiële risico’s die verbonden zijn aan de activiteiten of de opdracht. Ongeacht in welke type bedrijf je hoort, een sterke interne communicatie vormt de basis voor een veilige werkomgeving.

Het belang van communiceren

Er zijn verschillende redenen waarom communicatie de basis vormt voor een goede veiligheid op de werkvloer:

Eerst en vooral zorgt een goede communicatie ervoor dat iedereen op de hoogte is van wat en hoe je iets wilt bereiken. Als niet iedereen op de hoogte is, kan je moeilijk van verwachten dat iedereen zomaar weet wat ze moeten doen. Daarnaast geef je ze ook geen interpretatiemogelijkheden om hun eigen ding te doen.

Door te communiceren waarom je iets wilt bereiken, creëer je een groter draagvlak en betrokkenheid bij je werknemers. Als alle neuzen (of snavels 😊) in dezelfde richting staan, zal de wil om iets te veranderen veel groter zijn.

Breng ook alle stakeholders rond de aanpak van preventie en bescherming in jouw onderneming op de hoogte, zoals investeerders, de preventieadviseurs, CPBW (of vakbondsafvaardiging) en je werknemers zelf. Zij hebben er allemaal belang bij om hiervan op de hoogte te zijn.

Wat je gaat vertellen en de manier waarop zal afhangen van de doelgroep die je voor ogen hebt. Zo ga je investeerders een, tot in de puntjes, uitgewerkt preventieplan voorleggen, iets waar je werknemers geen tijd in willen steken om dit helemaal door te nemen. Aan hen maak je dus best kort en bondig duidelijk welke maatregelen ze moeten nemen tijdens bepaalde activiteiten om steeds de veiligheid op de werkvloer te garanderen. Al zal er nog een onderscheid zitten tussen arbeiders en kantoormedewerkers, houd dus steeds voor ogen aan wie je de boodschap wilt overbrengen.

Tips voor een goede communicatie

Om ervoor te zorgen dat je iedereen zo goed mogelijk bereikt, sommen we hier enkele tips op:

  1. Richt je boodschap tot je doelpubliek. Werk je alleen maar met ingenieurs of met arbeiders, werken er mensen die de Nederlandse taal niet machtig genoeg zijn, etc. Dat vormen allemaal factoren die de inhoud van je boodschap gaan bepalen. Als de mensen je boodschap niet begrijpen, wordt het moeilijk om iedereen op dezelfde golflengte te krijgen.
  2. Met een duidelijke interne communicatie breng je medewerkers op de hoogte en herinner hen regelmatig aan de regels. Laat je werknemers zien hoe belangrijk veiligheid is.
  3. Wees zo consistent mogelijk in je communicatie. Dat draagt bij tot een betere herkenbaarheid, retentie en het vermijdt verwarring.
  4. Gebruik visuals en zelfs animatiefilmpjes om je boodschap visueel over te brengen.
  5. Herhaal, herhaal, herhaal. Je kan niet verwachten dat mensen na één communicatie alles gaan onthouden en toepassen.
  6. Gebruik cijfers om je boodschap te verduidelijken. Als je aantoont dat er X ongevallen zijn en dat deze naar beneden moeten, dan zullen mensen dit beter begrijpen dan gewoon zeggen “het aantal ongevallen moet dalen”. Let wel, als je gebruik maakt van cijfers, steek ze in een visueel jasje door middel van
  7. Voorzie een duidelijk overzicht met alle persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s), zo weet iedereen meteen welke veiligheidsuitrusting ze moeten dragen op welke plaats.
  8. Organiseer af en toe eens een veiligheidstraining, zo bereid je medewerkers beter voor om in bepaalde crisissituaties beter en efficiënter te handelen.

Geen idee hoe hieraan te beginnen? Wij van Kingfisher marketing bekijken graag wat voor jouw bedrijf belangrijk is en ondersteunen je gedurende het hele proces!

Kingfisher marketing ondersteunde reeds verschillende bedrijven. Hieronder kan je de case van ALRO terugvinden, een internationaal coatingbedrijf. Wij stonden hun bij met de interne communicatie over veiligheid en preventie. Lees hier hoe we dat hebben aangepakt.

Case ALRO

Meer inzetten op de veiligheid van de medewerkers. Dat was het doel van ALRO, een internationaal coatingbedrijf met heel wat medewerkers onder de vleugels. ALRO coat metaal- en kunststofproducten voor wagens en vrachtwagens.

Logo Alro

Kingfisher marketing ondersteunde hen hierin. Hoe? Zo!

In eerste instantie gingen we op zoek naar een krachtige manier om de werknemers van ALRO te bereiken en bewustheid te creëren rond veiligheid en preventie. Zoveel mogelijk ongevallen vermijden, dat was het uitgangspunt van de campagne. Dat is het moment waarop SAM het levenslicht zag. Hij werd de mascotte en het gezicht van de veiligheidscampagne van ALRO: Safety at ALRO is a Must of kortweg SAM. De mascotte staat iedereen met raad en daad bij om veiligheid en preventie kleur te geven op de werkvloer. Om hem als visueel herkenningspunt te benadrukken, komt hij steeds in alle communicatie terug.

Bovendien koppelden we de corebusiness van ALRO aan het veiligheidsplan door te focussen op kleur. Zo kreeg elk veiligheidsthema een bepaalde kleur wat op zijn beurt een betere visuele herkenning en variatie in het geheel creëerde. Die thema’s zorgden ervoor dat de medewerkers niet overdonderd werden met informatie. De veiligheidsthema’s waarop ALRO inzet zijn:

  1. PBM’s (persoonlijke beschermingsmiddelen)
  2. Veiligheidscodes & eerste hulp
  3. Transport risico’s
  4. Ergonomie
  5. Orde en netheid
  6. Veiligheid van machines en materialen

Samen met ALRO hebben we een 2-jaren planning opgemaakt waarbij we per kwartaal nieuwe elementen toevoegen aan het preventie- en veiligheidsverhaal:

  • December 2019: Kickoff
  • Q1 2020: Introductie veiligheidsproject d.m.v. SAM
  • Q2 2020: Versnelling
  • Q3 2020: Extra visualisatie op de vloer
  • Q4 2020: Evaluatie
  • 2021: Opleidingen aan de hand van standen en animatievideo’s

Het is een ongoing project, toch dit zijn enkele zaken die we al gerealiseerd hebben:

Lifesizers van SAM

Om zichtbaar te zijn op de werkvloer, hebben we verschillende SAM’s geproduceerd. De boodschap van SAM varieerde per locatie. Op de ene locatie werd er gericht gecommuniceerd over transportrisico’s, terwijl er op andere plaatsen specifiek werd gefocust op de PBM’s. (Klik op de foto’s om ze volledig te zien)

Dynamische screensaver

Computerschermen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit een bedrijf. Ze staan niet alleen op bureaus, maar ook in de productieafdelingen. Daarom creëerden we een geanimeerde screensaver zodat de veiligheidsboodschap overal zichtbaar is op plaatsen waar er een scherm wordt gebruikt. We wilden meer dan een opsomming van beelden. Daarom kozen we voor een geanimeerde screensaver die voor de nodige dynamiek zorgt.

Kalender

Jaarlijks maakt ALRO kalenders voor het personeel. Enerzijds een nuttig voorwerp, maar anderzijds ook een handige manier om een nieuw thema naar voren te schuiven. Dit jaar staat die in het teken van veiligheid en preventie. Door het gebruik van simpele en kleurrijke afbeeldingen, blijft het thema top of mind bij de werknemers. (Klik op de foto’s om ze volledig te zien)

Is dit het einde van het veiligheidsverhaal? Helemaal niet! We werken samen met ALRO om alle takken van het bedrijf te doordrenken met de planning en de boodschap rond veiligheid en preventie. We willen een blijvende indruk nalaten:

  • Creëren van visuele tips en infographics
  • Ontwerpen van standen voor veiligheidstrainingen
  • Maken van animatievideo’s voor zowel aan de receptie als voor de trainingen
  • Opmaken ideeënbus
  • Inkleding TV-schermen voor optimale zichtbaarheid en retentie
  • Initiëren van “triggers”, ludieke acties om de boodschap op een positieve manier over te brengen
  • Ontwerpen van een extra webpagina ivm veiligheid en preventie

Geen idee hoe je intern communiceert over veiligheid en preventie?