TikTok is niet alleen een platform voor entertainment, het is ook een krachtige tool om je klantbeleving te boosten. In deze blog onderzoeken we hoe bedrijven TikTok kunnen gebruiken om vertrouwen, loyaliteit en merkbekendheid op te bouwen.
TikTok is een blijvende kracht
TikTok heeft meer dan een miljard maandelijkse gebruikers die het platform meer dan 90 minuten per dag gebruiken. Naast Gen Z zien we dat ook andere doelgroepen hun weg naar het medium vinden.
Verbinding
TikTok heeft de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen. Het platform heeft de manier veranderd waarop we sociale media gebruiken. TikTok heeft ook een grote impact gehad op de manier waarop bedrijven hun klanten bereiken en betrekken. We gaan dieper in op de mogelijkheden van het platform en leggen uit hoe je als bedrijf je klantbeleving kan boosten met TikTok.
Klantbeleving op TikTok
Veel gebruikers zoeken, ontdekken of kopen producten via TikTok. In welke fases van de customer journey kan je TikTok inzetten?
Ontdekkingsfase
TikTok-gebruikers hebben 1,7 keer meer kans om producten te ontdekken op het platform dan op elk ander sociaal netwerk. Kijk maar naar de miljarden views op productjagende hashtags zoals #amazonfinds (48,9 miljard views).
Overwegingsfase
TikTok-gebruikers zijn 1,4 keer meer geneigd dan andere platformgebruikers om producten of merken die ze op TikTok vinden te onderzoeken.
Een deel van je berichten moet gewijd zijn aan het ontwikkelen van een relatie met kijkers die je merk al kennen. Deel expertise, informatie en entertainment waardoor mensen je leuk vinden en vertrouwen.
Aankoopfase
TikTok-gebruikers zijn 1,4 keer meer geneigd om een product te kopen van een merk dat ze op het platform ontdekken.
Recensies en shout-outs van creators kunnen het bereik van je merk exponentieel vergroten. Dat is vooral belangrijk als je account nog in de startblokken staat.
Verbeter jouw klantbeleving op TikTok!
Tip 1. Hashtaguitdagingen
Laat je klanten meedoen aan hashtaguitdagingen! Verschillende grote bedrijven gingen je al voor:
NBA en Ruffles lanceerden de hashtag #RufflesOwnYourRidges. Als je deze hashtag gebruikte, kon je tickets winnen voor het NBA All-Star Game. De hashtag kreeg maar liefst 13,1 miljard views!
Het Amerikaanse fastfood merk Chipotle lanceerde in 2020 een TikTok-challenge de wereld in met de Chipotle superfan David Dobrik. Vijf fans die het best tonen waarom ze gesponsord moeten worden door Chipotle krijgen een Chipotle Celebrity Card. Met andere woorden: gratis Chipotle! De hashtag die ze moesten gebruiken voor de challenge was #ChipotleSponsorMe, deze werd in totaal 2,5 miljard keer bekeken.
In 2019 lanceerde Chipotle ook al een hashtag challenge. De #GuacDance moedigde mensen aan om mee te dansen op een “Guacamole Song” ter ere van Nationale Avocadodag. Het was TikTok’s best presterende branded challenge in de VS in 2019 en heeft momenteel 1,1 miljard views.
Tip 2. Gebruik creators
Werk samen met creators die je merk promoten. Creators op TikTok hebben een aanhang en geloofwaardigheid binnen hun niche opgebouwd, wat helpt om de boodschap én geloofwaardigheid van je merk te versterken. Bovendien vergroot je zo de merkbekendheid. Er bestaat zelfs een platform om een TikTok Creator te huren.
Tip 3. Neem het niet te serieus
Wil je zelf leuke TikToks plaatsen op je TikTok bedrijfsaccount, om je merkbekendheid te vergroten? Wees creatief en durf zot doen. De video’s mogen zelfs onnozel zijn, want TikTok wordt vaak als ontspanning bekeken. Hou het wel boeiend, de content moet een toegevoegde waarde zijn voor je bedrijf.
TikTok in de praktijk - Case: Integro
Voor onze klant Integro vzw, een koepel van Limburgse woonzorgcentra, zetten we sterk in op employer branding. Om lege vacatures in te vullen, creëerden we TikTok-campagnes met authentieke filmpjes van de huizen. Met succes, bijna alle vacatures werden ingevuld!
Aan de slag!
TikTok is here to stay! En het is een ideaal platform om je klantbeleving naar een hoger niveau te tillen.
ER SAMEN INVLIEGEN?
Wil je zelf je klantbeleving boosten met TikTok? Wij vliegen je te hulp!