Psychologie en marketing gaan vaak hand in hand. Door in te spelen op het onbewuste gedrag van de consument, kan je de klant sneller overtuigen. Wist je dat je met een paar simpele psychologische trucs meer conversies kan realiseren op je website? Wij geven ze prijs:
1. Beken kleur
De kracht van kleur mag je niet onderschatten. Wist je dat 85% van de bevolking kiest voor een product op basis van de kleur? De kleur oranje zou het meest opvallen en tot hogere conversies leiden. Voordat je de webbouwer gaat vragen om een Nederlandse lay-out, is het belangrijk dat je test welke kleur het beste werkt op jouw landingspagina of webshop. Een manier om dat te doen is via de A/B testen. Je maakt een aantal verschillende conversiepagina’s op met elementen in verschillende kleuren. Een versie met oranje CTA-knoppen, een versie met blauwe iconen, enz. Zo kan je analyseren welke kleur meer conversies oplevert.
2. Reviews
De kennis en vaardigheden van een persoon maken vaak het verschil in de beslissingsaankoop. Wanneer je tandarts een tandpasta aanraadt, ben je sneller geneigd op die te proberen. Als andere mensen positieve feedback geven over een product of dienst, heeft dat ook een impact op de consument. Die zal het product of dienst sneller aanschaffen. Zorg dus voor voldoende feedback van je huidige klanten en vraag hen bijvoorbeeld om een Google-review achter te laten.
3. Exclusiviteit
De schaarsheid van een product of ‘limited stock’ is een bekende en veelgebruikte manier om het beslissingsproces te versnellen. Exclusiviteit van een product of dienst zorgt voor hogere conversies. Die psychologische truc kan je op verschillende manieren toepassen. Door bijvoorbeeld de voorraad te vermelden bij een product: “Er zijn nog 5 stuks van dit telefoonhoesje op voorraad.” Is je intentie om de urgentie te verhogen? Benadruk dan de schaarsheid van een product zoals “op=op”. Een tijdslimiet op jouw product of aanbieding plaatsen, kan ook helpen. Kijk maar eens naar de bonnen op SocialDeal, daar staat altijd tijdslimiet op, meer conversies gegarandeerd.
4. Herkenning creëren
De consument laat zich ook beïnvloeden door de mensen achter de producten of diensten. Daarom is het onderdeel op de website “over ons” belangrijk. Een uniek merkverhaal is een must. Mensen zeggen vaker “ja” tegen een bedrijf of merk dat ze leuk vinden. Herkent de consument zich in jouw waarden en normen? Dan is hij sneller geneigd om te kopen! Zonder veel tijd te verspillen, boost je jouw conversies.
5. Social proof
Gedrag overnemen, doen we allemaal onbewust. Daarom is social proof een goede manier om de beslissingen van mensen te beïnvloeden. De term verwijst naar de tevredenheid van andere personen over een product of dienst. Is het product niet te duur? Ga ik er veel plezier van hebben? Bevestiging krijgen van andere mensen speelt een belangrijke rol hier. De reviews (tip 2) zijn een vorm van social proof om het vertrouwen te vergroten bij de consumenten. De hotelsite Booking.com zet social proof in op een heel andere manier. Het bedrijf laat op hun website zien hoe vaak een hotel is geboekt.
Zoals je ziet, zijn er een aantal mogelijkheden om bezoekers op jouw website psychologisch te beïnvloeden. Kleine veranderingen of aanpassingen maken een groot verschil in het aantal conversies op het einde van de maand.