Spotify is de populairste muziekstreamingservice van het moment. Wereldwijd gebruiken 456 miljoen mensen de streamingdienst. Met advertenties op Spotify bereik je dus een grote doelgroep! Benieuwd hoe je Spotify inzet als advertentieplatform? Wij geven tekst en uitleg in deze blog.
Reclame tussendoor
Adverteren gebeurt al decennialang via de radio. Reclameboodschappen tussen de liedjes door zijn dagelijkse kost. Op Spotify kan je die reclame deels bannen met een premiumabonnement. Steeds meer mensen schaffen zo’n betalend abonnement aan. Maar de grote meerderheid blijft free user, namelijk 57%.
Waarom adverteren op Spotify?
Op Spotify kan je reclame personaliseren. Meer dan de helft van de luisteraars luistert naar hun favoriete muziek met oortjes of koptelefoon. Je kan de luisteraars dus vlot individueel bereiken. Spotify heeft een divers publiek van alle leeftijden en alle muzieksmaken. Van mensen die naar rustige piano luisteren tot luisteraars die op harde metal headbangen. Is je doelpubliek Gen Z? Dan is Spotify Advertising een extra troef, want één derde van de luisteraars hoort tot deze leeftijdscategorie.
Spotify Ad Studio
Sinds 2019 kan je volledig zelf je advertenties opstarten. Het systeem lijkt op het advertentiecentrum van Facebook. In enkele kliks zet je al een campagne op poten. Sinds 2019 is de minimum advertentiekostprijs fors gezakt van 250.000 euro naar 250 euro. Daardoor boomt Spotify Advertising meer dan ooit.
Soorten advertenties
Adverteren op Spotify kan op énorm veel manieren en op meerdere platformen tegelijkertijd. Wij tonen je hieronder welke mogelijkheden er zijn.
Audio ads
Bereik actieve luisteraars op elk apparaat, in elke omgeving en de hele dag door. Audio-advertenties worden tussen de liedjes door gespeeld. Er is geen afleiding, luisteraars zijn gefocust op de boodschap.
Video Takeover
Video Takeover-advertenties worden alleen getoond als je de app gebruikt. De advertenties bevatten een bijhorende banner met een aanpasbare call-to-action om de betrokkenheid te vergroten.
Sponsored Session (alleen mobiel)
De advertentie verschijnt aan het begin van elke mobiele sessie. Nadat de luisteraar je boodschap bekijkt, verschijnt er een knop die uitnodigt tot verdere betrokkenheid. Na de advertentie geniet je van 30 minuten lang reclamevrij van muziek.
Podcast (alleen mobiel)
Met podcastadvertenties bereik je zowel premiumluisteraars als luisteraars zonder abonnement. De advertentie is een kleine banner die op je scherm verschijnt. De meeste mensen luisteren podcasts zonder op het scherm te kijken. Advertenties blijven daarom zeven dagen staan op de accounts van je doelgroep.
Tip: het aantal podcasts op Spotify is met 700% gestegen in de afgelopen jaren. Inzetten op podcasts ads is dus de moeite!
Ben jij overtuigd?
Spotify en andere muziekstreamingdiensten zijn moderne radio’s, met meer balans en variatie voor de gebruiker. Het platform biedt veel opties én ondersteuning voor adverteerders om advertentiecampagnes op te zetten. De uitgelezen kans om je merk, bedrijf of product te promoten. Uniek en individueel. Waar wacht je nog op?