Ken je deze blog nog? Daarin staat dat TikTok aan zijn opmars bezig is. Dringend tijd dus voor een grondige update! De (digitale) wereld staat niet stil, maar sociale media zijn al jaren een van de effectiefste kanalen om je doelgroep te bereiken. We zetten hier op een rijtje welke doelgroep je bereikt met welke social media.
De kracht van digitaal
Dat we in een digitale wereld leven, hoeven we je niet uit te leggen. Maar volgende cijfers bevestigen het nogmaals. Dagelijks spenderen we gemiddeld 1 uur en 34 minuten op sociale media. Zo een 9,44 miljoen mensen (of 80,9% van de Belgische bevolking) gebruiken social media en maar liefst 11,28 miljoen (96,7% van de Belgische bevolking) mobiele telefoonverbindingen waren actief begin 2023.
Welk kanaal voor welke doelgroep?
Facebook, is dat nog effectief? En zit enkel de jonge generatie op TikTok? Of ook volwassenen? Is Instagram nog hip? En hoe zit het eigenlijk met Pinterest? We zetten het op een rijtje voor je. 😉
Sidenote: alle percentages zijn gebaseerd op de totale Belgische bevolking begin 2023.
Kanaal | Gebruikers (2023) | Advertentiebereik (2023) | Vrouwen | Mannen | Meest voorkomende leeftijdsklasse wereldwijd (in jaren) | Verschil in advertentiebereik cfr. 2022 |
YouTube | 9,44 miljoen | 80,9% | 50,5% | 49,5% | 25-34 | -0,8% |
6,3 miljoen | 62,8%* | 52,4% | 47,6% | 25-34 | -1,6% | |
Facebook Messenger | 5,10 miljoen | 50,9%* | 52,5% | 47,5% | 25-34 | -3,8% |
4,70 miljoen | 50,3%* | 42,9% | 57,1% | 25-34 | +9,3% | |
4,60 miljoen | 45,9%* | 53,9% | 46,1% | 25-34 | -9,8% | |
Snapchat | 3,65 miljoen | 36,4%* | 52,2% | 47,8% | 18-24 | +9,0% |
TikTok** | 3,52 miljoen | 37,7% | 53,8% | 46,2% | 10-19 | +21,2% |
2,69 miljoen | 26,8%* | 78,4% | 18,4% | 25-34 | -0,3% | |
X | 1,90 miljoen | 18,9%* | 31,8% | 68,2% | 25-34 | +40,7% |
* Dit kanaal is enkel toegankelijk voor mensen vanaf 13 jaar (LinkedIn vanaf 18 jaar). Dit percentage is dus gebaseerd op het aantal (in aanmerking komende) gebruikers van het kanaal en niet de totale Belgische bevolking.
** TikTok geeft enkel informatie over gebruikers die 18 jaar of ouder zijn. De cijfers zijn dus enkel daarop gebaseerd. Dat is een belangrijke kanttekening. Het is onduidelijk in welke mate de vele minderjarigen die actief zijn op TikTok tot dat totaalcijfer behoren.
Conclusies
Het bereik van Facebookadvertenties daalt t.o.v. vorig jaar, maar blijft in België wel een van de meest gebruikte kanalen. YouTube heeft het meest aantal gebruikers, maar het aantal bereikte personen met advertenties daalt ook hier lichtjes. Net zoals bij Pinterest en Facebook Messenger. Er zijn ook een aantal platformen die het beter doen dan in 2022. Zo stijgt het advertentiebereik van X (het voormalige Twitter) met maar liefst 40,7%! Ook TikTok doet het goed zoals verwacht net zoals (misschien iets meer onverwacht) Snapchat en LinkedIn.
Op elk kanaal, buiten Snapchat (18 – 24 jaar) en TikTok (10 – 19 jaar), maakt de leeftijdsklasse van 25 t.e.m. 34 jaar het meest van het totaal aantal gebruikers uit.
De drie kanalen met de meeste gebruikers in 2023 zijn:
- YouTube
- Facebook Messenger