Op 30 juni was het world social media day of wereld-sociale-media-dag! Dé dag waarop we het gebruik van onze favoriete kanalen vieren. Want geef toe, kan jij je een leven zonder Facebook, Instagram of WhatsApp nog voorstellen? Nee, dat dachten we wel. 😉
Sociale media bestaan nog geen 20 jaar, maar zijn al een vaste waarde in ons leven. Speel als bedrijf hier handig op in en profiteer mee van de populariteit! Waarom? Lees verder en ontdek wat likes, follows en shares voor jouw bedrijf kunnen betekenen.
2004, het jaar dat Facebook het levenslicht zag. Nu, 16 jaar later, is het platform het grootste ter wereld. Zo ook in België. 78% van de Vlamingen beschikt over een profiel en nog eens 69% maakt gebruik van de Messengerfunctie van Facebook. Hoewel andere platforms up en running zijn om Facebook van de troon te stoten, wijkt het voorlopig niet van zijn podiumplaats.
Wist je trouwens dat het bedrijf Facebook eigenaar is van Facebook-‘concurrenten’ WhatsApp en Instagram? En dat 79% van de Vlamingen dagelijks één van deze apps gebruikt? Slim zijn ze daar wel! Kortom, Facebook is gigantisch en bereikt een enorme groep mensen.
Maandelijks gebruik van de big 6 in 2019 in Vlaanderen:
Op world social media day nemen we enkele sociale media voor jou onder de loep: Facebook, Instagram, Whatsapp en TikTok.
Facebook for business
Actief met jouw bedrijf op sociale media? Dat is tegenwoordig een vereiste in de digitale wereld. Haal je er profit uit? Absoluut! Zo bevestigt 73% van alle online marketeers ter wereld dat het gebruik van een social media strategie een gunstig effect heeft op het bedrijf. Zorg er daarom voor dat je bedrijfspagina helemaal up to date is. Deze tips kunnen je daarbij helpen:
- Stel de profiel- en omslagfoto in. Gebruik bij voorkeur je logo en een foto van de corebusiness
- Vul de info-tab volledig in
- Plaats regelmatig een nieuwe post en focus daarmee op de actualiteit. Onze inhaakkalender is een gemakkelijke tool om hierop in te spelen!
- Reageer op reacties en berichten van volgers en zorg voor zoveel mogelijk interactie
Je doelgroep nog gerichter bereiken? Zet dan in op advertenties. Twee miljoen bedrijven wereldwijd zetten Facebook advertising in voor het promoten van hun producten en diensten. En dat werkt, want 27% van de internetgebruikers ontdekken nieuwe producten door social media advertenties.
Maar een simpele advertentie met een ‘koop’-button werkt niet. Houd steeds het volledige koopproces in de gaten, vertel een verhaal en creëer een beleving rond jouw product of dienst. Een ‘koop’-button op sociale netwerksites overtuigd slechts 12% van de internetgebruikers om online een product te checken.
Instagram for business
Wist je dat de betrokkenheid van een merk minstens 10 keer hoger is op Instagram dan op andere social media platforms? Je doelgroep bereiken en triggeren op Instagram is dus een erg efficiënte manier! Zo volgt 80% van alle Instagramgebruikers ter wereld een businessaccount en ontdekt 83% nieuwe producten en diensten via de tool. Bovendien helpt Instagram 80% van de Instagrammers beslissen om een product aan te schaffen of niet.
Meer interactie op je bedrijfs-Instagram-account? Dat doe je met deze tips:
- Deel gesponsorde video’s. Die krijgen 3 keer meer reacties dan gesponsorde foto’s
- Gebruik minstens 1 hashtag. Dat zorgt voor 12,6% meer engagement
- Vul de locatie in. Deze posts hebben 79% meer betrokkenheid
- Plaats regelmatig een nieuwe post en focus ook dan op de actualiteit
WhatsApp for business
Je klanten bereiken via WhatsApp? Dat is tegenwoordig geen probleem meer. In Nederland wordt dit bijvoorbeeld al actief gebruikt, maar ook in België is dit aan een opmars bezig. WhatsApp sluit perfect aan op de mindset van mensen: minder bellen, meer berichten sturen. Dit zijn de grote voordelen van WhatsApp for business:
- Het is een persoonlijke manier om in contact te staan met je klanten.
- Stel de berichtinstellingen zo in dat je klanten een automatisch antwoord krijgen
- Vermeld belangrijke informatie op je bedrijfsprofiel (adres, e-mailadres, website, …)
- Check de statistieken om te zien hoeveel berichten succesvol zijn verzonden, afgeleverd en gelezen
TikTok is trending
TikTok is de nieuwste hype onder de social media platforms. Met meer dan 800 miljoen maandelijkse gebruikers staat de app tegenwoordig op de 6de(!) plaats in het lijstje van de grootste sociale netwerken ter wereld. Belangrijke kanttekening: 500 miljoen van deze gebruikers komen uit China.
Nog nooit van TikTok gehoord? Geen paniek. De app is sinds 2017 online, maar pas in 2018 kreeg het de naam TikTok. Bovendien is de app het populairst binnen de leeftijdscategorie van 6- tot 18-jarigen, waarvan 64% jonger dan 12 jaar is. TikTok combineert muziek met sociale media. Jongeren posten een kort filmpje waarop ze dansen of playbacken en delen dat met hun volgers. Maak je een originele video? Dan verdien je in een mum van tijd likes en kan de video zelfs viraal gaan.
Bevindt je doelgroep zich in de TikTok-leeftijdscategorie? Dan is het interessant om een TikTok-account te lanceren. Zo niet? Duik dan in andere social media platforms!
Sociale media zijn dus dé tools bij uitstek om je klanten persoonlijk, direct en interactief te bereiken. World social media day is dan ook niet voor niets in het leven geroepen 😉