Met nog twee weken op de kalender, is het jaar 2022 bijna voorbij. Tijd om vooruit te blikken naar 2023. Wat mag je verwachten op vlak van marketing en design? Wij sommen dé designtrends voor 2023 voor je op.
De belangrijkste designtrends van 2023
Sommige van onderstaande trends heb je vast al wel eens voorbij zien komen. Bedrijven en merken passen deze trends steeds vaker toe. Voor 2023 voorspellen we een boost in het gebruik van deze designs.
Motion graphics
Bewegend beeld blijft een zeer belangrijke trend. Met dynamische UX designs en videocontent doorbreken we de statische beelden. Steeds meer bedrijven bouwen hun identiteit op door beweging. Denk maar aan video’s met grafische elementen of tekst, ook wel motion graphics genoemd. Animaties zorgen dan ook voor een boost in je engagement.
Beken kleur
Wil je in 2023 meegaan met de trends? Gebruik dan veel kleur in je communicatie. Steek je marketinguitingen in een fleurig jasje door kleurrijke illustraties en fotografische beelden te gebruiken. Laat de neons van eind 2010 in de kast liggen en betreed een veel interessanter tijdperk voor kleur. Bekijk je kleurenpalet met meer creativiteit en openheid.
Fotografische branding
Illustraties kennen de laatste jaren een enorme heropleving, maar in de communicatiesector ondervinden ze stevige concurrentie van fotografie. In 2023 gebruik je fotografie om merkidentiteiten een meeslepend en menselijk gevoel te geven.
Illustraties schuiven we echter niet volledig niet aan de kant, want er wordt verwacht dat meer en meer merken fotografie met illustraties en 3D-elementen zullen combineren waardoor er een surrealistisch of speels resultaat ontstaat.
De terugkeer van sans serif
Na jaren van dominantie van de schreef begint het tij te keren naar de vertrouwde schreefloze lettertypes bij grafisch designers. Schreefloze letters zorgen niet alleen voor een strakke, minimalistische stijl bij brandings, maar verbeteren ook de leesbaarheid en toegankelijkheid op apps en websites. Een verschuiving naar schreefloze letters zal plaatsvinden in 2023.
Vloeibare kleuren
Vloeibare verlopen zijn de nieuwste manier om een draai te geven aan de langlopende trend van gradients. Of ze nu glanzen of een kunstzinnig randje krijgen, de kleuren voelen vrijer aan dan hun voorganger en gaan naadloos over van statisch tot geanimeerd. Deze kleureffecten maken verpakkingen en achtergronden meteen interessant.
Deze designtrends voor 2023 vormen de maatstaf voor designers om creatief mee aan de slag te gaan. Zo lever je werk af dat relevant en vooruitstrevend aanvoelt in het nieuwe jaar. Kleur bekennen, sans serif, meeslepende merkfotografie én vloeibare kleuren, wij zijn alvast enthousiast!