Duik met ons in de wereld van immersive marketing. Traditionele campagnes maken plaats voor meeslepende ervaringen. Van augmented tot virtual reality of 360°-video’s. Met immersive marketing staat merkbeleving centraal en neemt het bedrijf je mee in haar wereld. In deze blog ontdek je hoe je klanten aantrekt met deze nieuwe marketingtactieken!
Wat is immersive marketing?
Immersive marketing in één woord: ervaring. Immersive marketing gaat verder dan simpelweg bekijken van advertenties. Je duikt in de wereld van een merk. Het doel is om consumenten te betrekken bij boeiende ervaringen die hen een diepere, blijvende indruk geven. In plaats van passieve waarnemers te zijn, nemen consumenten actief deel aan de merkbeleving. Die merkbeleving komt vaak tot stand met behulp van technologieën zoals virtual reality (VR), augmented reality (AR) of interactieve installaties.
NIEUWE KLANTEN AANTREKKEN MET IMMERSIVE MARKETING
Deze nieuwe marketingtactieken kunnen je sleutel zijn tot nieuwe klanten aantrekken. Met de juiste immersive marketingacties laat je namelijk een onvergetelijke indruk achter bij (potentiële) klanten. Door consumenten direct te betrekken, ermee in interactie te gaan en hen onder te dompelen in een merkverhaal, ontstaat er een diepere emotionele connectie.
HOE PAK JE IMMERSIVE MARKETING AAN? 3 TIPS
Leer je doelgroep kennen
Natuurlijk is het voor marketeers cruciaal hun doelgroep goed te kennen om de meest betekenisvolle ervaring te bieden. Welke aspecten van het merk spreken je doelgroep het meest aan en hoe vertaal je die in meeslepende ervaringen.
Authenticiteit
Je wil oprechte ervaringen faciliteren. Blijf authentiek en hou vast aan de kernwaarden van je bedrijf. De ervaring hoort een naadloze overgang te zijn tussen de fysieke en virtuele wereld en weerspiegelt de belofte van het merk.
Toegankelijkheid
Tot slot moet de campagne gemakkelijk toegankelijk zijn. Of het nu gaat om een virtuele tour, een AR-app of een live-evenement. Hou in het achterhoofd dat niet iedereen even snel weg is met de nieuwste technologieën.
LAAT JE INSPIREREN
IKEA: PLACE – AUGMENTED REALITY
IKEA laat klanten virtuele meubels in hun interieur plaatsen. Dat doen ze met behulp van de camera op hun smartphone. De app maakt gebruik van augmented reality (AR). Daarmee zien de klanten meteen hoe meubelstukken in hun interieur zouden passen. Dat is niet enkel praktisch, maar ook een bijzondere manier producten te ontdekken.
THE NORTH FACE – 360°-VIDEO
The North Face gebruikte 360°-video’s om consumenten mee te nemen op virtuele avonturen. Dat gaf potentiële klanten de mogelijkheid om de uitrusting van het merk in actie te zien in realistische omgevingen. Handig!
WESTWORLD EXPERIENCE - EXPERIENTIAL MARKETING
Om het derde seizoen van de HBO-serie “Westworld” te promoten, creëerde HBO een immersive ervaring op SXSW, een muziek- en filmfestival. Het omvatte een fysieke reconstructie van de wereld van Westworld. Daarin hadden de bezoekers interactie met acteurs, namen deel aan verschillende verhaallijnen of konden aanwijzingen ontdekken voor het tweede seizoen.