Online reviews matter. Geef toe, ook jij hebt je wel eens laten beïnvloeden door de beoordeling van een total stranger. Het aantal sterretjes dat klanten jouw geven, kan het verschil maken voor jouw bedrijf. Daarom vragen heel wat organisaties zelf naar reviews. Lees verder en ontdek het belang van reviews & waarom die online klantenbeoordelingen zo belangrijk zijn.
Hoger in Google
Google houdt van reviews. Sterker nog, de internetgigant gebruikt de online klantbeoordelingen om de kwaliteit van jouw product of dienst te bepalen. Een review is extra informatie waardoor de zoekmachine jouw bedrijf beter kan inschatten en de kwaliteit van jouw product kan bepalen. Deze factor telt al jaren sterk door in de ranking van bedrijven en organisaties.
Voor lokale bedrijven is het zelfs één van de belangrijkste rankingfactoren om gevonden te worden in Google. Als je bijvoorbeeld ‘marketingbedrijf’ ingeeft, worden de lokale bedrijven in jouw buurt eerst getoond. Heeft jouw organisatie al wat reviews verzameld? Dan sta je hoger in de zoekrestultaten. Google beschouwt jouw business als betrouwbaarder dan diegene met minder of zonder beoordelingen.
Bovendien gebruiken klanten vaak zoekwoorden in hun reviews die belangrijk zijn voor jouw business. Denk maar aan de locatie van jouw bedrijf of een specifieke dienst die jij aanbiedt. Op die manier ben je weer beter vindbaar.
In dialoog
Je kan in de meeste gevallen reageren op de beoordeling van je klanten. Of je dit moet doen? Dat hangt ervan af. Een bedankje bij een goede review is gemakkelijk. Maar wat als je een minder goede review kreeg? Reageren is dan niet altijd simpel. Toch is het goed om ook dan in dialoog te gaan. Zo toon je dat je de mening van je klanten respecteert en kan je nog extra zoekwoorden toevoegen. Let wel op: heb je een afbrekende en agressieve beoordeling ontvangen? Dan contacteer je die persoon beter persoonlijk om een oplossing voor te stellen. Ruziën in de comments is natuurlijk niet the way to go.
De kracht van imperfectie
Vijf sterretjes ontvangen is altijd fijn. Klanten die tevreden zijn over de hele lijn, dat geeft een boost. Toch zijn a die perfecte reviews vaak minder overtuigend dan een 3 op 5. Deze middelmatige reviews zijn betrouwbaarder dan maximum beoordelingen. Klanten vinden die score authentieker. Alsof de plaatser beter heeft nagedacht dan iemand die zomaar vijf sterren uitdeelt.
Groepsgevoel
Mensen zijn kuddedieren. We volgen graag allemaal de mening van de groep.
Geven de meeste klanten jouw bedrijf vier sterretjes en zijn ze lovend over je diensten? Grote kans dat nieuwe potentiële klanten ook sneller bij jou aankloppen. Mensen zijn beïnvloedbaar. Een review is authentieke feedback van anderen en schetst een bepaald beeld. Nieuwe klanten vormen via die beoordelingen een duidelijk beeld over jouw bedrijf. De goede beoordelingen geven vertrouwen, waardoor prospecten sneller met jou in zee gaan. Het tegendeel is uiteraard ook waar, zijn jouw beoordelingen minder goed? Dan kiezen potentiële klanten sneller voor de concurrent met lovende reviews.
Review strategy
Bedrijven vragen steeds vaker zelf aan klanten om een review achter te laten. Dat doen ze met behulp van een review strategy. Denk bijvoorbeeld aan een opvolgmailtje na een bestellling met als onderwerp: ‘Wat vind je van ons product? Laat het ons weten. Daar is dan vaak een template bijgevoegd om sterretjes en reacties achter te laten. Een kleine moeite voor de klant, een grote impact voor jouw business. Je kan ook kiezen voor een persoonlijkere aanpak. Bel je klant achteraf op en vraag hem om een beoordeling achter te laten over jouw service en diensten.
Er is geen ideale manier om reviews te verzamelen, het belangrijkste is dat je kiest voor een review strategy die bij jouw bedrijf past.