Lezers prikkelen en behouden wordt moeilijker en moeilijker. Het internet loopt over van content en bedrijven, schrijvers en influencers schreeuwen om aandacht. Webgebruikers weten niet waar eerst te kijken en lopen dus snel diagonaal over de pagina heen. Ze hebben een pak minder tijd om rustig de inhoud te bekijken, waardoor ze rakelings over formulieren en banners heen kijken. Een website die om een e-mailadres vraagt? Volledig gemist! En zo verlies je alweer een abonnee. Hoe steek je hier een stokje voor en begeleid je de lezers toch naar een subscribe voor jouw nieuwsbrief?
1. Update je technieken
Het internet is een constant in verandering. Blijven hangen bij oude technieken is dus not done. Google update regelmatig zijn algoritme, investeren in pay per click ads is een must en banners zijn lang niet meer zo effectief dan vroeger.
Webgebruikers gaan tegenwoordig zelf op zoek naar producten en oplossingen. Speel dus in op hun zoekmanieren en keywords en begeleid hen zo gemakkelijker naar jouw website.
Positioneer je bovendien als een betrouwbare bron. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er in de zoekbalk een slotje voor de link van je website staat en voorzie een cookie pop-up, waarin je bezoekers verder kunnen klikken naar de privacy policy.
2. Houd je lezer in de gaten
Formulieren op websites ontsnappen aan het oog. Resultaat? Heel wat inschrijvingen gaan verloren. Daarom is het interessant om lezers op een andere manier bewust te maken van die subscribe mogelijkheid. Eén tip: wees niet te opdringerig, want dat irriteert je lezers en dat is uiteindelijk schadelijk is voor je imago. Een tool om hier goed mee om te gaan is Alter. Deze tool analyseert het gedrag van je gebruikers en geeft hen stiekem nuttige hints waarop te klikken. Een ander pluspunt van Alter: het integreert met e-mailmarketing. Dat betekent dat de tool je lezers vriendelijk verzoekt om zich aan te melden wanneer ze geneigd zijn om actie te ondernemen.
3. Speel in op visuele marketing
Zowel op sociale media als nieuwssites trekken foto’s en tekeningen nog steeds de aandacht van webgebruikers. Visuele content prikkelt de zintuigen waardoor ze sneller geneigd zijn zich in te schrijven op de nieuwsbrief. Vergeet hierbij niet dat het uiteraard belangrijk is om waarde aan deze visuele marketing toe te voegen. Je website enkel mooi opmaken, is geen goede tactiek. Biedt de afbeelding visuele ondersteuning waardoor je de info beter begrijpt? Doel bereikt!