Wat zijn jouw marketingdoelstellingen in 2024? Wil je een nieuw product lanceren? Wil je nieuwe medewerkers aantrekken of wil je je verkoop boosten? Schrijf je bedrijfsdoelstellingen neer in een onderbouwd marketingplan voor 2024. Zo pak je dat aan!
Zomaar in het wilde weg marketingacties uitwerken en uitvoeren, is geen goed idee. Beter is om je marketingacties op te hangen aan een onderbouwde strategie en ze te plannen doorheen het jaar. Dat doe je met een onderbouwd marketingplan.
Waarom een onderbouwd marketingplan?
Een doordacht marketingplan is niet enkel een strategisch document, het geeft richting aan je organisatie op een gestructureerde manier. Het biedt een solide basis en een kapstok om al je marketinginspanningen aan op te hangen. Dankzij een marketingplan ga je doelgericht te werk en bespaar je kosten en tijd.
Zo stel je een onderbouwd marketingplan op voor 2024
1. Bepaal je doelstellingen en doelgroep
Een onderbouwd marketingplan begint met een diepgaande marktanalyse, waarbij je trends achterhaalt en je concurrenten onder de loep neemt. Door je doelgroep te segmenteren, definieer je specifieke doelgroepen op basis van demografie en gedrag. Stel vervolgens SMART-doelstellingen op die meetbaar, haalbaar en tijdsgebonden zijn, om je marketingstrategie te sturen.
2. Stel persona’s op
De tweede stap is om specifieke persona’s op te stellen voor je doelgroepen. Een persona is een gedetailleerde beschrijving van je ideale klant. Wees zo specifiek mogelijk: welke interesses heeft je persona? Hoe oud is hij of zij? Welke problemen heeft deze persoon die hij of zij kan oplossen met je product of dienst. Zo kijk je door de ogen van je klant naar het product en kan je beter inspelen op de behoeften van de doelgroep.
3. Bepaal je positionering & boodschap
De derde stap is om je positionering en de communicatieboodschap te bepalen. Wat maakt jouw merk uniek? Hoe ga je je bedrijf in de markt zetten? Waarom moeten klanten bij jou aankloppen? Met het antwoord op deze vragen bepaal je je positionering in de markt. De volgende stap: welke boodschap geef je de doelgroep mee? Maak deze zo concreet mogelijk en hou hem in het achterhoofd als je marketingacties uitvoert.
4. Kies de juiste communicatiekanalen
De laatste stap is om de juiste marketingmix te bepalen. Welke kanalen ga je inzetten om je doelgroepen aan te trekken? Vergeet, naast de gekende online kanalen, offline niet mee te nemen in je marketingplan. Guerrilla-acties, billboards en bioscoopreclame zijn vaak ook erg effectief. De verdere uitwerking en inzet van je media, verwerk je in je specifieke communicatieplan.
AI in je marketingplan
Work smarter not harder. Denk ook na over de toepassingsgebieden van AI in je marketingplan. Dat kan variëren van klantsegmentatie en personalisatie tot voorspellende analyses en automatisering van je marketingcampagnes. Benieuwd naar de mogelijkheden? Ontdek recente toepassingen van AI in marketing in onze blog.