Marketeers en communicatiespecialisten roepen non-stop dat de huisstijl van een bedrijf consistent moet zijn. Overal & altijd. Consistentie is al wat de klok slaat. Dat roepen en tieren doen ze niet zomaar, ze hebben gelijk. Naast de huisstijl bestaat ook nog zoiets als de ‘tone of voice’. Ook dat beestje, is net zoals de huisstijl, een wezenlijk onderdeel van de branding van een bedrijf. Maar wat zijn de ingrediënten van een ’tone of voice’ precies? Daar wil ik het over hebben met jullie. Laten we beginnen bij het begin.
Tone of voice: c'est quoi ça?
Simpel gezegd bepaalt de tone of voice hoe je iets formuleert. Net als de huisstijl draagt het bij aan de eigenheid van je bedrijf en zorgt het voor herkenning en vertrouwen. Het is dus essentieel om de tone of voice samen met de huisstijl consistent toe te passen. Tone of voice kan je ontleden in tone & voice.
- Voice staat voor de boodschap.
- Tone gaat over hoe je die boodschap brengt.
Ingrediënten van tone of voice
Tone of voice bestaat uit vier verschillende ingrediënten of bouwstenen.
Ten eerste de merkpersoonlijkheid
De eerste cruciale vraag hierbij is: “wie ben jij als bedrijf?”. Wat zijn de waarden, de identiteit, persoonlijkheid, … van jouw bedrijf? Samengevat gaat het over de brand identity. Aan de grondslag liggen altijd de missie en de visie van het bedrijf. Daarnaast is het belangrijk om je als bedrijf niet anders voor te doen dan je bent. Wees jezelf. Dat zorgt voor open en eerlijke communicatie.
Ten tweede de doelstelling van je boodschap
Wat is de doelstelling van je boodschap? Wat wil je bereiken met het berichtje dat je de wereld instuurt? Er bestaan zes uiteenlopende tekstdoelen:
- Informeren
- Overtuigen
- Opinie
- Amuseren
- Activeren
- Informeren
Per tekstdoel hanteer je een andere toon. Een voorbeeldje: als je wil informeren over een wijziging in de verkoopsvoorwaarden ga je de volgende informele, vlotte zin niet gebruiken:
“Wijziging in onze verkoopsvoorwaarden, go check it out!”
Je gaat eerder formeel aankondigen dat er een wijziging is in de voorwaarden en er bij vertellen waarom.
Ten derde het kanaal
Per kanaal een andere taal, oké nee, geen andere taal. Maar alle bestaande mediakanalen vragen een andere manier van communiceren.
Op Twitter ben je bijvoorbeeld beperkt tot 140 tekens, op je website kan je de stroom aan woorden de losse loop laten. Elk kanaal heeft invloed op de woorden die je kiest, de zinslengte, de opbouw van je story, … En dus ook de toon. En plus (op z’n Frans) moet je rekening houden met het moment waarop de ontvanger jouw boodschap leest, alsook met de gekleurde bril die hij of zij daarbij draagt. Als ik met mijn marketingachtergrond LinkedIn bezoek, verwacht ik daar professioneel nieuws te lezen van de pagina’s die ik volg. Wanneer ik twee minuten later een bezoekje breng aan Instagram, mag de communicatie luchtiger en persoonlijker zijn. Want op dat moment ben ik gewoon ‘Lore’ die als ontspanning scrolt door haar instafeed en leuke foto’s wil zien.
Hoewel ik dezelfde persoon blijf, behoor ik per kanaal toch tot een andere doelgroep.
(Klik op het schema om het te vergroten).
Ten vierde de doelgroep
De doelgroep sluit het rijtje van bouwstenen af. Alle voorgaande steentjes zijn bedoeld om je doelgroep zo perfect mogelijk te benaderen. Want zonder doelgroep, no business. Je doelgroep is dus één van de meest cruciale onderdelen van je tone of voice. Per chance moet je niet van nul beginnen. Terwijl jij je hersenen liet kraken over de eerste drie onderdelen van tone of voice, kwam je doelgroep bij elk onderdeel al eens piepen om de hoek. Je kan namelijk geen kanalen en tekstdoelen bepalen zonder over je doelgroep te reflecteren.
Nu denk je vast: “HELP! Hoe kan ik eenvoudig communiceren naar al mijn verschillende doelgroepen?”
Dat is een fluitje van een cent als je per doelgroep een persona definieert. Een persona is een archetype van een gebruiker, ofwel een karakterisering van een bepaald type van gebruiker. Je hebt dan voor ogen voor wie je een boodschap gaat neerpennen. Je laat de anonieme gebruiker achterwege. Als je dat doet voor elke doelgroep, voelt elk individu zich (hoogst) persoonlijk aangesproken.
Enkele tips om in het achterhoofd te houden
- Is je bedrijf informeel of formeel? Je of u?
- Schrijf actief en spreek je lezer aan
- Waak over je spelling!
- Technisch jargon is uit den boze
- Komma: dag en bedankt! Daardoor blijft de lezer hangen.
- Uitroep- en vraagteken: don’t overdo it 😉
- Veilige humor kan, afhankelijk van de context.