21/08/2019

Liesbeth

De toekomst van digi-taal? Wij spreken het vloeiend!

Wat zou het toch heerlijk zijn als we in een glazen bol konden kijken om een blik te werpen op de toekomst. Welke kanalen zal onze doelgroep gebruiken over 3 jaar? Zou het handig zijn als we weten wat er zit aan te komen over een paar jaar? Absoluut. We zouden ons strategisch marketingplan kunnen optimaliseren op verschillende vlakken. Graag blikken we vooruit en brengen we in kaart hoe de toekomst van digitale marketing eruit ziet.

Hoe persoonlijker, hoe beter!

Gedetailleerde consumenteninformatie die gericht is op persoonlijke relevantie zal alleen maar belangrijker worden in de toekomst. Toch blijft het opvallend hoe we als consument liever niet hebben dat onze gegevens worden verzameld in een database, terwijl we toch gepersonaliseerde aanbiedingen van onze favoriete diensten of producten verwachten. Tegendraads? Ja, toch is het voor velen herkenbaar dat we als individu willen worden behandeld en niet als één van de zovele. Akkoord? De oplossing hiervoor is om duidelijk te communiceren met jouw doelgroep waarbij je duidelijk maakt wat er gebeurd met zijn/haar gegevens. Benut hierbij iedere interactie met je klant, ook op die manier leer je jouw klant weer een beetje beter kennen.

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet?

De lat ligt hoog, marketeers moeten weten wat er leeft bij de consument zodat ze voorzien kunnen worden van dat waar ze nood aan hebben. Weet de consument zelf waar hij/zij nood aan heeft? Niet altijd, nogmaals is het dus aan de marketeer om hier een goed oog op te hebben. Je concurrent altijd een stapje voor zijn is belangrijk om jouw product, dienst of merk te laten overleven. De customer journey nauwlettend opvolgen vormt een goede invalshoek. Breng het traject van jouw klant iedere keer opnieuw in kaart en kijk waar er geoptimaliseerd kan worden. Door te weten wat er leeft, weet je ook waar jouw klant nood aan zou kunnen hebben.

Besturing met jouw stem

In 2018 kon je er al niet meer naast kijken, maar ook in de toekomst blijft spraakbesturing een trend die in stijgende mate toeneemt. Google die meeluistert naar de gesprekken zorgde al meerdere malen voor ophef, maar hoe dan ook blijft stemassistentie toenemen. Als marketeer speel je hier best op in door bijvoorbeeld spraak gestuurd zoeken te integreren op jouw website of applicatie. Uiteraard is niet iedereen mee met de trend van stembesturing, maar het is wel interessant om mee te nemen naar de toekomst. Wees je concurrent voor, weet je nog?

Video is koning

De tijd van statische foto’s achter ons ligt. Wérken afbeeldingen? Absoluut! Maar bewegend beeld werkt beter. Pas je videocontent aan op jouw doelgroep, want tegenwoordig is er ook een voorkeur voor horizontale of verticale beelden (generatie Z bestaat, doe er iets mee)! Wist je dat bewegend beeld op een landingspagina voor 80% meer conversie zorgt? Of doordat je het woord ‘video’ gebruikt in jouw e-mailing of nieuwsbrief, je een hoger openingspercentage (19%, say what?!) zal behalen?

Hoe dan ook zijn het trends om van dichtbij op te volgen. Pas jij één van de bovenstaande trends toe binnen jouw organisatie? Zo ja, laat het ons weten. We horen graag op welke manier jij het aanpakt! Eerder op zoek naar ondersteuning? Contacteer ons!