In deze blog laten we je kennismaken met brand power. Stel je voor: je wil een wit T-shirt kopen. Je surft op het internet, je bezoekt een aantal kledingwinkels, je kijkt zelfs eens op Instagram Shopping … Je ziet meteen dat je allesbehalve alleen staat in je zoektocht naar een wit T-shirt. De opties lijken eindeloos. Als klant is die grote keuze heel leuk, als verkoper moeilijk om eruit te springen. Het is meer dan ooit van belang sterke merken te bouwen om tegen de immense concurrentie op te boksen. Hoe doen we dat? Door sterke merken te bouwen met een hoge brand power.
Wat is brand power?
Brand power is een maatstaf om te meten hoe sterk een merk is. Sterke merken beschikken over de volgende eigenschappen:
- anders: je hebt een unieke positionering t.o.v. je concurrenten.
- top-of-mind: zeg ik koffieketen, denk jij Starbucks. Zeg ik hamburgerketen, denk jij aan McDonald’s. En dat is de uitleg van top-of-mind. Je merk is sterk aanwezig in het hoofd van je klant.
- betekenisvol: je merk en je producten zijn waardevol voor je klanten, álle klanten. Inclusiviteit staat centraal. Je denkt aan consumenten met een beperking en vervult ook hun noden. Door ál je klanten hun noden te vervullen, krijgen ze een sterke affiniteit met je merk.
Hoe je daarop inspeelt? Get on the front line!
Zoals je ondertussen weet, sterke merken zijn the way to go in deze economie. Maar hoe geraak je daar? Met een marketingaanpak genaamd Get on the front line. Die marketingaanpak bestaat uit drie aspecten:
- get real: door rechtstreeks met je eindklanten te praten, leer je ze pas echt kennen. Haal je info bij de bron. Zo kom je nieuwe, echte pijnpunten te weten, verwerf je inzichten en ontdek je trends.
- do good: inclusiviteit is relevanter dan ooit. Vermijd stereotypes, probeer er te zijn voor ál je klanten en dat met duurzaamheid altijd in je achterhoofd.
- be unmissable: zorg dat je onmisbaar bent voor de klant. Spring eruit en zorg ervoor dat de klanten je producten moeiteloos aankopen. Maak de interacties met je klant positief en persoonlijk. Denk bijvoorbeeld aan Starbucks waar je naam op je beker staat.
We weten ondertussen dat om de aandacht van klanten te blijven trekken we sterke merken moeten bouwen, i.e. merken met een hoge brand power. Wat houdt een sterk merk in? Een merk dat anders, top-of-mind en betekenisvol is. Hoe bouwen we zo een merk? Met de marketingaanpak Get on the front line die bestaat uit get real, do good en be unmissable.
Kleine recap
De inhoud van deze blog hebben we te danken aan de Dag van Marcom georganiseerd door Voka. Daar kwam gepassioneerd marketeer Kris Michiels praten over het concept brand power dat hij toepast tijdens zijn job bij multinational Unilever.
Bij Kingfisher marketing ben je aan het juiste adres om je merk te positioneren in de markt. Hoe? Met een doordachte, verrassende marketing– en communicatiestrategie.