facebook_pixel

Ons op de voet volgen?

Kies welk kanaal jouw voorkeur heeft!

Post

5 social media trends voor 2021

Als er iets is wat 2020 ons heeft geleerd, dan is het wel: “Wees altijd voorbereid op het onverwachte.” Natuurlijk hebben we geen glazen bol om in de toekomst te kijken, maar dé 5 belangrijkste social media trends voor 2021 kunnen we wel al vertellen!

Wanneer we met onze social media-bril terugblikken op het afgelopen jaar, ontdekken we dat veel thema’s die in 2020 naar voren kwamen niet persé nieuw zijn. De trends van het afgelopen jaar zijn wel in een stroomversnelling geraakt. De shift naar online is een feit. Iedereen is (bijna) continu online, dus ook jouw doelgroep!

Dat zal niet anders zijn in 2021. Neem dus zeker de tijd om je social media strategie onder de loep te nemen en bij te sturen. Genoeg gezeverd nu, tijd om de 5 social media trends voor 2021 te bespreken.

Trend #1: Streven naar de ultieme klantenervaring

We zien vooral een opmars van webcare. Wat is webcare? Dat is een dienstverlening via sociale media. We gaan een soort van online loket creëren waar klanten bestellingen kunnen plaatsen of vragen kunnen stellen via berichtjes (denk aan Messenger, WhatsApp). In eerste instantie gaan we die persoonlijk beantwoorden, in een later stadium gaat dit meer en meer geautomatiseerd worden aan de hand van chatbots.

Daarnaast streven bedrijven alsmaar meer naar een ‘in-app beleving’. Een volledige integratie van alle stappen in het koopproces binnen éénzelfde app/website. Een nieuw kledingstuk kopen van je favoriete merk, daar moet je tegenwoordig Instagram al niet meer voor verlaten. Lekker gemakkelijk vooral! Mark Zuckerberg weet dan ook als geen ander hoe je gebruikers zo lang mogelijk op een sociaal medium houdt.

Tot slot gaan we op een andere manier naar klantenervaringen kijken. Hoe? Door social product video’s in te zetten, in de vorm van ‘Reels’ of TikTok-filmpjes’.

Asos product video - social media trends 2021
Aussie product video - social media trends 2021

Trend #2: ‘Social commerce’ oftewel ‘de online etalage’

Hoe kunnen we onze producten of diensten tentoonstellen in een online etalage? Deze vraag hebben we ons allemaal gesteld in 2020. Sommige bedrijven waren daar al mee aan de slag gegaan. Er creatief mee omspringen is de boodschap! Wist je bijvoorbeeld dat je sinds kort ook kan shoppen via WhatsApp? Je kan jouw productcatalogus koppelen aan je bedrijfsaccount.

Of je kan je producten ook etaleren met de geïntegreerde functie van Snapchat. Amazon is een samenwerking aangegaan met dit social media platform. Wanneer je op Amazon op een product klikt waarin je geïnteresseerd bent komt het product direct tevoorschijn in je Snapchat camera en kan je het meteen uittesten bij jezelf.

Amazon & Snapchat - social media trends 2021

Trend #3: Video, video en nog eens video

Als je kijkt naar de prominente plaats die IGTV en Reels hebben gekregen binnen de populaire app Instagram, dan weet je hoe significant video’s zijn in het social media landschap. Vooral korte video’s scoren goed. Denk maar aan hoe verslavend het is om korte TikTok-video’s te bekijken, het blijft vaak niet bij eentje, of wel? 😉

Doordat IGTV, stories, Reels en TikTok een intrede hebben gemaakt zien we dat er een shift is van horizontaal naar verticaal. Hier moet je als content creator rekening mee houden. Het is een andere manier van denken. Een soort van tweede lijn in de contentproductie. Je stelt jezelf steeds 2 vragen: wat hebben we nodig voor de tijdslijnen en wat hebben we nodig voor de verticale video’s? De échte uitdaging is om hierin je content te differentiëren.

Trend #4: Blijf inzetten op een persoonlijke aanpak

Mensen doen graag zaken met mensen. Niet met een bedrijf, want je communiceert met de mensen die er werken. En nu zelfs meer dan ooit. Dus ga voor een persoonlijke aanpak. Authentieke content. Puur. Oprecht.

Video’s zorgen ervoor dat je meer connectie maakt met mensen. Dat moeten niet altijd professionele video’s zijn, dit is hét tijdperk van de homevideo’s. Denk maar de vele TikTok-video’s waar jong en oud zich van hun zotste kant laten zien.

Daarnaast stel je jezelf ook open voor jouw doelgroep wanneer je niet enkel de focus legt op jouw product en/of dienst maar ook op het engagement met je brand. Werken er gepassioneerde mensen in het bedrijf? Hebben zij al jarenlang ervaring in de sector? Laat ze zien. Toon hun verhaal.

Gebruik ook ‘user generated content’, content van jouw doelgroep. Bijvoorbeeld aan de hand van een challenge. Deel jouw kennis, tips en tricks en waarden met jouw doelgroep zo krijgen zij te zien dat jij de nodige knowhow hebt over een bepaald thema of over een bepaalde sector.

Trend #5: Om 17u gaan we live!

In hét jaar dat de evenementen niet offline konden doorgaan, is livestreaming booming! Ook in 2021 blijft livestreaming ‘the thing to do’. Je vraagt je waarschijnlijk af waarom je niet gewoon een video kan posten die gebruikers achteraf kunnen bekijken? Alles draait om interactie. Je kan live reageren op wat er op dat moment aan het gebeuren is. Simpel voorbeeld? Winkels stellen een tijdslot in om live te gaan en geven enkel tijdens die livevideo extra kortingen.

 

Heb jij nog andere social media trends voor 2021 gespot? Laat het ons zeker weten! Nog nood aan inspiratie op vlak van content voor je socials? Check dan zeker onze inhaakkalender!

Jouw social media strategie voor 2021 samen aanvliegen?