ChatGPT, je kan er bijna niet omheen. De nieuwe chatbot, ontwikkeld door OpenAI, is hot & trending. Recepten ophalen, blogs schrijven, gesprekken voeren … de chatbot kan het allemaal. Maar wat is het juist?
Beginnen bij het begin: wat is ChatGPT?
ChatGPT
Chat•G•P•T
(o.)
Een verfijnde chatbot, ontwikkeld door OpenAI, die moeilijke vragen begrijpt, beantwoordt en mensachtige interacties aangaat.
Hoe doet hij dat?
ChatGPT baseert zijn antwoorden op enorm veel tekstgegevens. Tekstgegevens die de ontwikkelaars OpenAI zelf voorzagen, maar ook gegevens die de chatbot ChatGPT blijft voortdurend bijleren van de gesprekken die mensen met hem aangaan. Op die manier schoolt de chatbot zichzelf bij. Dat heet artificiële intelligentie of kortweg AI. Hoe meer tekstgegevens de chatbot heeft om informatie uit te halen, hoe beter hij wordt.
Sidenote: OpenAI is mede-opgericht door ondernemer Elon Musk.
Vanwaar de hype?
Chatbots zijn niets nieuws. Waarom er dan zo een hype is rond ChatGPT? Deze chatbot kan namelijk als geen ander
- verzoeken begrijpen en beantwoorden
- samenhangende antwoorden geven, aangepast aan de context
- gesprekken aangaan die sterk lijken op die met een mens
Geen enkel andere chatbot is op dit moment zo gevorderd en verfijnd als ChatGPT. Daardoor kwam de technologie veel onder de aandacht in de media. Zo twitterde Elon Musk al dat de chatbot scary good was.
ChatGPT is volgens Swiss Bank UBS de snelst groeiende app aller tijden. De chatbot had 1 miljoen actieve gebruikers na amper één week en steekt daarmee o.a. Instagram en Facebook voorbij.
Wat zijn de beperkingen?
Hoe je het draait of keert, ChatGPT blijft een technologie die gepaard gaat met beperkingen. Laten we zelf aan de chatbot vragen wat zijn beperkingen zijn. Op de vraag “Wat zijn de beperkingen van ChatGPT?” geeft het zelf het volgende antwoord:
Hoewel ChatGPT een zeer geavanceerd en nuttig hulpmiddel is, heeft het nog steeds enkele beperkingen. Hier zijn enkele van de belangrijkste beperkingen van ChatGPT:
- Beperkte kennis: Hoewel ChatGPT is getraind op een enorme hoeveelheid gegevens, heeft het nog steeds beperkingen in termen van specifieke kennis of domeinspecifieke kennis. Dit kan betekenen dat het niet in staat is om de juiste antwoorden te geven op zeer specifieke vragen, zoals vragen over zeer specifieke technologieën, wetenschappelijke disciplines, of culturele gebruiken.
- Vooringenomenheid: ChatGPT is getraind op basis van bestaande gegevens uit het internet, wat betekent dat het inherente vooroordelen of vertekeningen kan bevatten. Het kan bijvoorbeeld onnauwkeurige of bevooroordeelde antwoorden geven op vragen die verband houden met gevoelige onderwerpen zoals geslacht, ras, religie of seksualiteit.
- Gebrek aan empathie: ChatGPT is een machine en kan geen menselijke emoties of empathie tonen. Dit kan leiden tot ongepaste antwoorden op gevoelige onderwerpen, zoals verdriet of verlies.
- Beperkingen in taalbegrip: ChatGPT kan soms moeite hebben om de juiste context te begrijpen, vooral als het gaat om subtiliteiten in menselijke communicatie zoals sarcasme, humor of woordspelingen.
- Privacy en veiligheid: Als een online tool is ChatGPT vatbaar voor dezelfde beveiligingsrisico’s als andere online tools. Gebruikers moeten zich bewust zijn van de privacy- en beveiligingsrisico’s van het gebruik van ChatGPT en zorgen voor de veiligheid van hun gegevens en communicatie.
Dus is ChatGPT de hype waard? Absoluut, maar hou goed in je achterhoofd dat er beperkingen zijn en de chatbot menselijk contact niet kan evenaren. Momenteel kunnen we nog geen eigen ChatGPT voor je maken, maar helpen met het digitaliseren van je marketing kan wel.