Persona’s

Wie is nu die specifieke vis die je aan de haak wil slaan? Stel je hier een gedetailleerd beeld van voor en de zoektocht zal makkelijker gaan. Ontwikkel daarom persona’s en speel doelgericht in op hun noden en wensen.

Wat is nu zo’n persona?

Wel het is de ideale manier om te weten wie je klant is. Persona’s zijn voorbeelden van verschillende klanttypen. Doordat we een specifiek portret van die personen opstellen, brengen we diepgaande kennis van een bepaalde doelgroep tot leven. Op die manier kijken we door de ogen van de klant naar het product om zo goed mogelijk te kunnen inspelen op de behoeften van de doelgroep. Zo maken we de organisatie klantengerichter.

Per doelgroep stellen we slechts één persona op. Die persoon vertegenwoordigd de volledige groep. Hij of zij is zo gedetailleerd mogelijk geconstrueerd en beschrijft hoe dat de persoon in het leven staat.

Er zijn twee soorten persona’s. Zo is er de keuze voor een buyer persona. Dat is de ideale klant die ervoor zorgt dat de online marketing en sales effectiever werken. Optie twee is de user persona. Dat personage is een omschrijving van de gebruiker van een product of dienst. Hier gaat het dus niet persé over de klant van het product zelf. Beide persona’s bestaan uit een naam, professionele en persoonlijke achtergrond, demografische gegevens, doelen, zorgen, omgeving, quote en een foto.

Om de persona’s zo effectief mogelijk op te stellen, is het interessant om de customer journey door te lopen. Dat zijn de verschillende fases die de klant beleeft voor en na de aankoop van het product. Wat zien ze (see), wat denken ze (think) en wat doen ze (do)? Hoe beter je alle interacties met de onderneming begrijpt, hoe beter je kan inspelen op de doelgroep en hoe optimaler de klantenrelatie is. Zo zijn er twee soorten journeys: de buyer jouney (alles tot en met de aankoop) en de customer journey (alles na de aankoop). Tijdens de buyer journey leert de klant jouw product kennen, overweegt hij het om het te kopen en gaat uiteindelijk over tot de aankoop. Tijdens de customer journey heeft hij jouw product in handen en is het als bedrijf belangrijk om op te volgen hoe de klant jouw product ervaart. Hiermee wordt de klantenloyaliteit ondersteunt.

Er samen invliegen?

Met een solide strategie zetten we jouw merk op de kaart!

SEO? Da’s ons ding. Aanschouw hieronder een strategisch overzicht dat voor Google wonderen verricht. Magical, toch?

Handige tips & tricks om strategisch aan de slag te gaan? Ontdek meer op onze blogs!

marketingcommunicatie tijdens & na corona tips en tricks
Tips: marketingcommunicatie tijdens & na corona

De coronacrisis brengt verschillende marketingvraagstukken met zich mee: wat, hoe, naar wie en via welke kanalen moet ik communiceren? Lees hier de tips en tricks op gebied van marketingcommunicatie, zowel tijdens als na de coronacrisis.

Vlieg verder
Gratis inhaakkalender: Alle themadagen van 2020 in één overzichtelijke kalender!

‘De content voor op onze website en social media kanalen? Die hebben we voor alle 365 dagen ingevuld!’ said no one ever. Of misschien toch wel? Hoe dan ook, inspiratie opdoen kan nooit kwaad. Download nu gratis jouw Belgische inhaakkalender voor 2020!

Vlieg verder

Realisaties