Persona’s

Wie is nu die specifieke vis die je aan de haak wil slaan? Stel je hier een gedetailleerd beeld van voor en de zoektocht zal makkelijker gaan. Ontwikkel daarom persona’s en speel doelgericht in op hun noden en wensen.

Wat is nu zo’n persona?

Wel het is de ideale manier om te weten wie je klant is. Persona’s zijn voorbeelden van verschillende klanttypen. Doordat we een specifiek portret van die personen opstellen, brengen we diepgaande kennis van een bepaalde doelgroep tot leven. Op die manier kijken we door de ogen van de klant naar het product om zo goed mogelijk te kunnen inspelen op de behoeften van de doelgroep. Zo maken we de organisatie klantengerichter.

Per doelgroep stellen we slechts één persona op. Die persoon vertegenwoordigd de volledige groep. Hij of zij is zo gedetailleerd mogelijk geconstrueerd en beschrijft hoe dat de persoon in het leven staat.

Er zijn twee soorten persona’s. Zo is er de keuze voor een buyer persona. Dat is de ideale klant die ervoor zorgt dat de online marketing en sales effectiever werken. Optie twee is de user persona. Dat personage is een omschrijving van de gebruiker van een product of dienst. Hier gaat het dus niet persé over de klant van het product zelf. Beide persona’s bestaan uit een naam, professionele en persoonlijke achtergrond, demografische gegevens, doelen, zorgen, omgeving, quote en een foto.

Om de persona’s zo effectief mogelijk op te stellen, is het interessant om de customer journey door te lopen. Dat zijn de verschillende fases die de klant beleeft voor en na de aankoop van het product. Wat zien ze (see), wat denken ze (think) en wat doen ze (do)? Hoe beter je alle interacties met de onderneming begrijpt, hoe beter je kan inspelen op de doelgroep en hoe optimaler de klantenrelatie is. Zo zijn er twee soorten journeys: de buyer jouney (alles tot en met de aankoop) en de customer journey (alles na de aankoop). Tijdens de buyer journey leert de klant jouw product kennen, overweegt hij het om het te kopen en gaat uiteindelijk over tot de aankoop. Tijdens de customer journey heeft hij jouw product in handen en is het als bedrijf belangrijk om op te volgen hoe de klant jouw product ervaart. Hiermee wordt de klantenloyaliteit ondersteunt.

Er samen invliegen?

Met een solide strategie zetten we jouw merk op de kaart!

SEO? Da’s ons ding. Aanschouw hieronder een strategisch overzicht dat voor Google wonderen verricht. Magical, toch?

Handige tips & tricks om strategisch aan de slag te gaan? Ontdek meer op onze blogs!

storytelling
De 3 key ingredients van storytelling!

Storytelling, één van de belangrijkste tools in jouw contentstrategie. Het is niet moeilijk om veel content de wereld in te sturen. Door de grote hoeveelheid aan on- en offline communicatiekanalen kan dat zelfs heel snel gaan. Maar de nood aan boeiende content die er écht toe doet, is groter dan ooit.

Vlieg verder
tone of voice
Ingrediënten van “tone of voice”

Marketeers en communicatiespecialisten roepen non-stop dat de huisstijl van een bedrijf consistent moet zijn. Overal en altijd. Dat roepen en tieren doen ze niet zomaar, ze hebben gelijk. Naast de huisstijl is er ook de ‘tone of voice’. Een belangrijk onderdeel van de branding van een bedrijf. Maar wat houdt tone of voice precies in?

Vlieg verder

Realisaties