MARKTANALYSE
Hoe ziet de markt eruit in jouw specifieke branche? Steekt je bedrijf er met kop en vleugels bovenuit of vlieg je op gelijke hoogte met de concurrentie? Voor een antwoord op die vragen moet je een grondige marktanalyse uitvoeren.
WAT IS EEN
MARKTANALYSE?
EEN SWOT-ANALYSE
STRENGTHS
WAAR IS HET BEDRIJF GOED IN?
Wat zijn de USP’s (Unique Selling Points) van je bedrijf? Hoe onderscheid je je ten opzichte van de concurrentie? Dat kunnen zaken zijn als een sterke merkreputatie, unieke producten of diensten of een hechte interne bedrijfscultuur.
WEAKNESSES
WAAR IS HET BEDRIJF MINDER GOED IN?
Welke gebieden hebben verbetering nodig? Breng de interne factoren aan het licht die je bedrijf kunnen belemmeren, zoals een gebrek aan budget, of een beperkte naamsbekendheid.
OPPORTUNITIES
WELKE KANSEN HEEFT HET BEDRIJF?
Welke externe factoren kunnen de groei van je bedrijf boosten? Denk daarbij aan trends in de markt, veranderingen in de wetgeving of nieuwe technologische ontwikkelingen die kansen bieden tot uitbreiding. Kijk ook zeker eens naar de concurrentie: wat doen zij? Hoe positioneren zij zich in de markt?
THREATS
WELKE BEDREIGINGEN HEEFT HET BEDRIJF?
Welke externe factoren kunnen een bedreiging vormen voor je bedrijf? Dat kunnen nieuwe concurrenten, veranderend consumentengedrag of economische onzekerheid zijn. Belangrijk is om je hiervan bewust te zijn en tijdig actie te ondernemen.