Marktanalyse

Hoe doet jouw bedrijf het in de markt? Steek je er met kop en vleugels bovenuit of vlieg je op gelijke hoogte met de concurrentie? De perfecte manier om hierachter te komen is het doorspitten van de markt aan de hand van een markt- en concurrentieanalyse.

Wat is een marktanalyse?

Een marktanalyse neemt de omgeving van jouw bedrijf onder de loep en vist uit welke (marketing)activiteiten bedrijven uitvoeren. Op die manier creëren we een duidelijk beeld van de markt en krijg je als bedrijf meer inzicht in je doelgroep en bepaalde trends. Zo ontdekken we nieuwe marktkansen waarop jouw bedrijf kan inspelen. Op basis van die vergaarde kennis kunnen we sneller marketingbeslissingen nemen en kan het bedrijf focussen op unieke cases of business concepten.

Binnen de marktanalyse speelt de concurrentie- en doelgroepanalyse een belangrijke rol. Zo ben je best op de hoogte van het aantal concurrenten en de zaken waarmee zij zich onderscheiden. Wat doen zij goed en waarvan kan jij als bedrijf leren? Op die manier kan je je op een unieke manier positioneren en identificeren. Daarnaast onderzoeken we in een doelgroepanalyse wie de klant precies is en wat zijn of haar behoefte en koopgedrag inhoudt. De klant prikkelen en vasthouden is het target.

 

Tot slot voeren we een SWOT-analyse uit. Hierin gaan we op zoek naar de sterktes, zwaktes, mogelijkheden en bedreigingen.

01

Strenghts

Waar is het bedrijf goed in?

Wat zijn de sterke punten van je bedrijf en waar blinkt het in uit.

02

Weaknesses

Waar is het bedrijf minder goed in?

Wat is het zwakke punt en waar moet je zeker nog aan werken in de toekomst? Dit aspect mag je niet vergeten, want het kan onbewust tot de ondergang van je bedrijf zorgen.

03

Opportunities

Welke kansen heeft het bedrijf?

Zowel de sterktes en de zwaktes zijn kansen om verder te ontwikkelen. Maar ook nieuwe mogelijkheden waar bijvoorbeeld de concurrentie al mee bezig is, kunnen interessant zijn om op te focussen.

04

Threats

Welke bedreigingen heeft het bedrijf?

Dit kan gelinkt zijn met de zwaktes, maar ook met de concurrentie. De zaken die de organisatie of groei van je bedrijf bedreigen, moeten met kingfisherogen in de gaten gehouden worden!

Er samen invliegen?

Met een solide strategie zetten we jouw merk op de kaart.

SEO? Da’s ons ding. Aanschouw hieronder een strategisch overzicht dat voor Google wonderen verricht. Magical, toch?

Handige tips & tricks om strategisch aan de slag te gaan? Ontdek meer op onze blogs!

vooroordelen over een CRM-systeem
6 vooroordelen ontkracht over een CRM-systeem

6 vooroordelen over een Customer Relationship Management systeem hebben we speciaal ontkracht voor jou. Het excuus dat een CRM-systeem te duur is voor jouw organisatie, is dan ook voorgoed verleden tijd!

Vlieg verder
Webdesign
De 7 stappen in het webdesign proces

Webdesigners zijn vaak gefocust op technische zaken zoals wireframes, aantal pixels, grids en code. Maar een goed design gaat over meer dan een beeld of een woord juist plaatsen. Je wil een website creëren die in een globale strategie past. Een goed ontworpen website is meer dan een mooi uiterlijk.

Vlieg verder

Realisaties