Customer journeys

Wie is nu die specifieke vis die je aan de haak wil slaan? Stel je hier een gedetailleerd beeld van voor en de zoektocht zal makkelijker gaan. Ontwikkel daarom persona’s en speel doelgericht in op hun noden en wensen.

Wat is nu zo’n persona?

Wel het is de ideale manier om te weten wie je klant is. Persona’s zijn voorbeelden van verschillende klanttypen. Doordat we een specifiek portret van die personen opstellen, brengen we diepgaande kennis van een bepaalde doelgroep tot leven. Op die manier kijken we door de ogen van de klant naar het product om zo goed mogelijk te kunnen inspelen op de behoeften van de doelgroep. Zo maken we de organisatie klantengerichter.

Per doelgroep stellen we slechts één persona op. Die persoon vertegenwoordigd de volledige groep. Hij of zij is zo gedetailleerd mogelijk geconstrueerd en beschrijft hoe dat de persoon in het leven staat.

Er zijn twee soorten persona’s. Zo is er de keuze voor een buyer persona. Dat is de ideale klant die ervoor zorgt dat de online marketing en sales effectiever werken. Optie twee is de user persona. Dat personage is een omschrijving van de gebruiker van een product of dienst. Hier gaat het dus niet persé over de klant van het product zelf. Beide persona’s bestaan uit een naam, professionele en persoonlijke achtergrond, demografische gegevens, doelen, zorgen, omgeving, quote en een foto.

Om de persona’s zo effectief mogelijk op te stellen, is het interessant om de customer journey door te lopen. Dat zijn de verschillende fases die de klant beleeft voor en na de aankoop van het product. Wat zien ze (see), wat denken ze (think) en wat doen ze (do)? Hoe beter je alle interacties met de onderneming begrijpt, hoe beter je kan inspelen op de doelgroep en hoe optimaler de klantenrelatie is. Zo zijn er twee soorten journeys: de buyer jouney (alles tot en met de aankoop) en de customer journey (alles na de aankoop). Tijdens de buyer journey leert de klant jouw product kennen, overweegt hij het om het te kopen en gaat uiteindelijk over tot de aankoop. Tijdens de customer journey heeft hij jouw product in handen en is het als bedrijf belangrijk om op te volgen hoe de klant jouw product ervaart. Hiermee wordt de klantenloyaliteit ondersteunt.

Er samen invliegen?

Met een solide strategie zetten we jouw merk op de kaart.

SEO? Da’s ons ding. Aanschouw hieronder een strategisch overzicht dat voor Google wonderen verricht. Magical, toch?

Handige tips & tricks om strategisch aan de slag te gaan? Ontdek meer op onze blogs!

Webdesign
De 7 stappen in het webdesign proces

Webdesigners zijn vaak gefocust op technische zaken zoals wireframes, aantal pixels, grids en code. Maar een goed design gaat over meer dan een beeld of een woord juist plaatsen. Je wil een website creëren die in een globale strategie past. Een goed ontworpen website is meer dan een mooi uiterlijk.

Vlieg verder
marketingplanning 2021
Waarom een marketingplanning voor 2021 zo belangrijk is

Het is bijna december: tijd voor een terugblik op het afgelopen jaar! Heb je dit jaar bereikt wat je wilde bereiken en hoe kan je het in 2021 nóg beter doen? Je hoeft niet te wachten tot volgend jaar om erin te vliegen! Begin nu al met het bepalen van jouw marketingstrategie. Waarom een marketingplanning voor 2021 zo belangrijk is? Dat kom je hier te weten!

Vlieg verder

Realisaties